Sökning: "Alla Matti"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden Alla Matti.

  1. 1. Flerspråkiga barns språkutveckling i förskolan : En kvalitativ intervjustudie utifrån förskollärares perspektiv på flerspråkiga barns språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Tove Wongyeemoh; Milina Matti Chichan; [2023]
    Nyckelord :språkutveckling; modersmål; flerspråkighet; förskolan; förskolepersonal;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att få mer kunskap om förskolepersonalens arbetssätt och förhållningssätt med flerspråkiga barns språkutveckling i förskolan. Vi har använt oss av en kvalitativ forskningsansats för att genomföra 10 semistrukturerade intervjuer med förskolepersonal som arbetar på mångkulturella förskolor i fyra olika kommuner i Sverige. LÄS MER

  2. 2. Arbetsmiljöns inverkan på välbefinnande för personer med psykisk funktionsnedsättning i daglig verksamhet : En enkätstudie

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Avdelningen för arbetsterapi

    Författare :Stina Larsson Prytz; Matti Toivanen; [2019]
    Nyckelord :Arbete; Arbetsmiljö; Daglig verksamhet; Psykisk funktionsnedsättning; Välbefinnande;

    Sammanfattning : Daglig verksamhet möjliggör sysselsättning för personer med psykisk funktionsnedsättning som kan ha svårigheter att förvärva och upprätthålla ett arbete till följd av psykisk sårbarhet och stresskänslighet. Välbefinnande påverkas av interaktionen mellan personliga egenskaper och möjligheter och krav i arbetsmiljön. LÄS MER

  3. 3. Syvsta - En prototyp av ett spel för studie- och yrkesvägledning

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för datavetenskap

    Författare :Gustav Gränsbo; Filip Haglund; Adam Hansson; Pierre Hedkvist; Jacob Johansson; Linus Kortesalmi; Matti Lundgren; Simon Medin; Jonathan Nyman; [2016]
    Nyckelord :Syvsta; Studievägledning;

    Sammanfattning : Denna kandidatrapport behandlar arbetet med att designa och utveckla spelet Syvsta. Syvsta är ett RPG-spel utvecklat åt Jobb- och kunskapstorget vid Linköpings kommun. LÄS MER

  4. 4. Vem kan köra alla bilar? : En visuell analys om hur flickor och pojkar framställs i fyra barnböcker där fordon har en central roll.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Andrea Ekholm; Lisa Matti; [2016]
    Nyckelord :barnlitteratur; genus; fordon; kön; förskola;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur pojkar och flickor framställs visuellt i barnlitteratur där fordon har en central roll. För att uppnå vårt syfte har vi använt oss av frågeställningarna: Vad har personerna på bilderna för kön? Vilka kläder och attribut har flickor respektive pojkar på bilderna? Vad gör flickor respektive pojkar på bilderna i relation till fordon? Som metod har vi valt att göra en kvalitativ bildanalys som även består av en kvantitativ del då vi anser att den första frågeställningen kräver att vi räknar antalet pojkar och flickor i böckerna. LÄS MER

  5. 5. Den pedagogiska innemiljön : En studie om hur pedagoger uppfattar innemijlöns möjligheter att locka barn till meningsskapande aktiviteter

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Rasha Ghazal; Rasha Ablahad Matti; [2015]
    Nyckelord :förskola; pedagogisk miljö; innemiljö; ickemänsklig materialitet; barnsyn;

    Sammanfattning : Vår studie syftar till att beskriva och analysera vilka uppfattningar en grupp pedagoger har om den pedagogiska innemiljön samt vilken barnsyn som råder i förskolan. Frågeställningarna är följande: Hur uppfattar pedagogerna den pedagogiska innemiljöns betydelse för barns möjligheter till meningsskapande aktiviteter? Hur utformar pedagogerna innemiljön för att ge barnen rika möjligheter till meningsskapande aktiviteter? Vilken barnsyn ger pedagogerna i förskolan uttryck för? För att få svar på dessa frågor gjorde vi en kvalitativ forskningsstudie som byggde på semistrukturerade intervjuer med sex förskollärare i Södertälje kommun. LÄS MER