Sökning: "Alla kan lära sig läsa och skriva"

Visar resultat 1 - 5 av 42 uppsatser innehållade orden Alla kan lära sig läsa och skriva.

  1. 1. Ökad delaktighet i klassrummet med assisterande teknik för elever i läs- och skrivsvårigheter. Vad förväntas av speciallärare?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Nina Henriksson; Sara Höijer; [2023]
    Nyckelord :Assisterande teknik; delaktighet; läs- och skrivsvårigheter; speciallärare;

    Sammanfattning : Att lära sig läsa och skriva är en demokratisk rättighet som ger oss möjlighet att kunna ta del av och påverka det samhälle vi lever i. Att inte kunna läsa och skriva innebär svårigheter att få tillgång till information och att göra sin röst hörd: det begränsar människors möjlighet att delta i samhället. LÄS MER

  2. 2. Stöttning av elever med läs- och skrivsvårigheter : en intervjustudie med lärare i årskurs 1-3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Katja Lindberg; [2023]
    Nyckelord :läs- och skrivsvårigheter; läs- och skrivinlärning; dyslexi;

    Sammanfattning : Eftersom det är viktigt att alla elever ska lära sig läsa och skriva så växte mitt intresse över hur lärarna ser på sin roll och sitt arbete med att stötta elever med läs- och skrivsvårigheter. Syftet med studien var att undersöka lärarens förutsättningar att stötta elever som har läs- och skrivsvårigheter, hur de tycker att samarbetet omkring dessa elever fungerar och om det finns några bra arbetsmetoder som är effektiva att använda i tidig läs- och skrivinlärningprocess. LÄS MER

  3. 3. Rätt till literacy i grundsärskolan : ett systemteoretiskt perspektiv på några lärares syn på elevers och egna förutsättningar för literacypraktiker samt på betydelsen av literacy för delaktighet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Katica Stazic; Hanna Wellington; [2022]
    Nyckelord :delaktighet; intellektuell funktionsnedsättning; komplexa kommunikationsbehov; literacy; systemteori; särskolan;

    Sammanfattning : Alla elever har rätt till literacy och lärare i särskolan förväntas erbjuda literacypraktiker med utgångspunkt i styrdokument och forskning samtidigt som elever med komplexa kommunikationsbehov inte omfattas av befintligt stödmaterial gällande literacy. Syftet med studien är att utifrån ett systemteoretiskt perspektiv få kunskap om och förståelse för några lärares syn på elevers och egna förutsättningar för literacypraktiker i grundsärskolans inriktning ämnesområden och deras syn på betydelsen av literacy för elevernas delaktighet. LÄS MER

  4. 4. Framgångsfaktorer och metoder för läs- och skrivinlärning i årskurs 1 : En kvalitativ studie om lärares synpunkter på främjandet av den tidiga läs- och skrivinlärningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Erika Nordin; [2022]
    Nyckelord :Läsinlärning; Skrivinlärning; Framgångsfaktorer; Metoder; Ljudningsmetoden; Ordbildningsmetoden; Fonologisk medvetenhet; Årskurs 1; Bedömning årskurs 1; Kunskapskrav årskurs 1;

    Sammanfattning : I denna studie har åtta verksamma och behöriga lärare intervjuats om deras arbete med läs- och skrivinlärning i årskurs 1. Syftet har varit att ta reda på vilket undervisningssätt och inlärningsmetoder de förespråkar, samt vilka faktorer de anser främjar den tidiga läs- och skrivinlärningen. LÄS MER

  5. 5. "Of course my classroom is almost overcrowded" : En kvalitativ studie om läs- och skrivsvårigheter i Tanzania med fokus på regionerna Kagera och Dar es Salaam

    Magister-uppsats, Karlstads universitet

    Författare :Daniella Gustafsson; Linnea Wallinder; [2021]
    Nyckelord :Education; reading and writing difficulties; Tanzania; primary school; teachers conditions; the Millennium goals; Agenda 2030; Utbildning; läs- och skrivsvårigheter; Tanzania; grundskola; lärares förutsättningar; milleniemålen; Agenda 2030;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att utveckla en förståelse för, och beskriva hur lärare i statligt ägda grundskolor i Tanzania arbetar med elever med läs- och skrivsvårigheter. Studien syftar till att ta reda på vilka förutsättningar grundskolelärare har för att kunna hjälpa elever med läs- och skrivsvårigheter och hur de arbetar för att nå det fjärde globala målet. LÄS MER