Sökning: "Bedömning årskurs 1"

Visar resultat 1 - 5 av 118 uppsatser innehållade orden Bedömning årskurs 1.

  1. 1. Screening av Läsförmåga i årskurs 1: nationellt bedömningsstöd + kompletterande tester = sant?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för språkstudier

    Författare :Linda Westin; Malin Wilson; [2023]
    Nyckelord :avkodning; läsförståelse; fonologisk medvetenhet; identifiering av lässvårigheter; simple view of reading;

    Sammanfattning : Sedan 2016 utförs ett nationellt bedömningsstöd i svenska grundskola årskurs 1-3. Bedömningsstödet är utformat för att ge en samlad bild över elevernas kunskapsutveckling i de tidiga skolåren och genomförs i början och slutet av årskurs 1. LÄS MER

  2. 2. Ett nödvändigt ont? : En studie om några elevers inställning kring bedömning och betyg ur ett specialpedagogiskt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Anette Arvidsson; Camilla Jansson; [2023]
    Nyckelord :bedömning; betyg; motivation; självkänsla; stress; styrdokument;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att utforska några elevers perspektiv kring bedömning och betyg samt hur det har påverkat deras skolgång. För att besvara syftets frågeställningar genomfördes en enkät med elever i årskurs 9 i fem skolor, från två olika kommuner. LÄS MER

  3. 3. SO-lärares syn på bedömning i SO-ämnena : Examensarbete Grundlärarprogrammet F-3, Karlstad Universitet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för samhälls- och kulturvetenskap (from 2013)

    Författare :Marie Sandberg; [2023]
    Nyckelord :Bedömning; likvärdighet; lågstadiet; friutrymme; samhällsorienterande ämnen; SO-ämnen; autonomi;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur lågstadielärare ser på bedömning i de samhällsorienterande ämnena. Detta har skett genom att titta på hur lågstadielärare arbetar med bedömning i de samhällsorienterande ämnena, hur de ser på styrdokumentens kunskapskriterier relaterat till sin autonomi och genom att undersöka deras förmåga att göra likvärdiga bedömningar i de samhällsorienterande ämnena. LÄS MER

  4. 4. Lärares uppfattningar om matematiksvårigheter för elever med svenska som andraspråk i årskurs 1-3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Claudia Blomqvist; Rebecca Klint; [2023]
    Nyckelord :Matematik; matematiksvårigheter; svenska som andraspråk; bedömning; lågstadiet; tidiga skolår; lärares uppfattningar;

    Sammanfattning : I svenska skolor möter vi elever med svenska som andraspråk dagligen. För dessa elever finns det en anpassad kursplan i skolämnet svenska, även om kursplanerna ser relativt lika ut. Däremot läser alla elever utifrån samma kursplaner i de övriga ämnena där språket kan vara avgörande för att klara kunskapskraven. LÄS MER

  5. 5. "Vi får ganska bra kläm på de här eleverna" : - En kvalitativ studie om hur Läsa-skriva-räknagarantin efterlevs i förskoleklass och årskurs 1 på åtta skolor

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Katrin Johnsson; Pia Rimpikangas; [2023]
    Nyckelord :Läsa-skriva-räknagaranti; sociokulturellt perspektiv; intervjustudie; tematisk analys;

    Sammanfattning : I juni 2019 lagstadgades Läsa-skriva-räknagarantin som enligt Skollagen (SFS 2010:800) ska ge elever rätt till tidigt stöd i svenska, svenska som andraspråk och matematik. Denna kvalitativa studie undersöker med hjälp av semistrukturerade intervjuer hur åtta skolor i tre kommuner organiserar arbetet efter genomfört kartläggningsarbete med Hitta språket i förskoleklass och Nationellt bedömningsstöd i svenska och svenska som andraspråk i årskurs 1. LÄS MER