Sökning: "Anknytningsperson"

Visar resultat 16 - 20 av 66 uppsatser innehållade ordet Anknytningsperson.

  1. 16. När tryggheten faller på plats : Förskollärares upplevelser kring yngre barns anknytning i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Elin Nordström; Sandra Lindgren; [2021]
    Nyckelord :Anknytning; Anknytningsperson; Förhållningssätt; Förskola; Förskollärare; Introduktion; Rutiner;

    Sammanfattning : Med vår studie vill vi söka ökad förståelse för hur förskollärare upplever och förhåller sig till barns trygga anknytning i förskolan. Varför vi har valt att fokusera på förskollärares upplevelser, är för att vi själv upplever att trygghet och anknytning inte tar lika mycket plats i Läroplanen för förskolan Lpfö18 (Skolverket 2018) som till exempel naturvetenskap, matematik, hållbar utveckling och andra ämne. LÄS MER

  2. 17. ” Det är såna där trix vi får hålla på med” : En kvalitativ intervjustudie med fem förskollärare om anknytning i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Sita Olsson; Sofia Martinelle; [2021]
    Nyckelord :förskola; omsorg; anknytning; trygghet; förskollärare.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka förskollärares uppfattningar om betydelsen av barns anknytning till pedagogerna i förskolan. För att uppnå vårt syfte har vi använt oss av kvalitativa intervjuer. Vi har tagit del av fem förskollärares beskrivningar om deras arbetssätt för att skapa trygga relationer till barnen. LÄS MER

  3. 18. Inskolningsmetodernas trygghetsskapande funktion i förskolan : En kvalitativ studie om förskolepersonals arbete med att möjliggöra för barns anknytning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Evelina Wedin; Rebecka Johansson; [2020]
    Nyckelord :anknytning; inskolning; trygghetsskapande; relationer;

    Sammanfattning : Studien undersöker inskolningsmetodernas trygghetsskapande funktion i förskolan och hur förskolepersonal beskriver deras arbete med att möjliggöra för barnet att knyta an till en kompletterande anknytningsperson i förskolan, ur ett ­­­anknytnings­­teoretiskt­ pers­pektiv. Studiens data samlades in genom åtta kvalitativa intervjuer med verksam­ förskolepersonal inom tre olika kommuner i Sverige. LÄS MER

  4. 19. Jag får inte berätta för då blir pappa arg… : En studie om förskollärares olika berättelser kring barn som antas leva i otrygga hemmiljöer

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Jennifer Dahlin; Sofie Strömqvist; [2020]
    Nyckelord :Otrygga hemmiljöer; anknytning; kompletterande anknytningsperson; barns välbefinnande; förskollärare; förskola;

    Sammanfattning : Barnkonventionen lyfter vårdnadshavarnas övergripande ansvar för barnets utveckling ochhur de uppfostras, dock med hjälp från staten om det behövs. I de fall där vårdnadshavarnainte klarar av att ge barnen goda uppväxtvillkor kan förskolan komma att bli viktig. LÄS MER

  5. 20. "JAG FINNS DÄR FÖR BARNEN" : En kvalitativ studie om hur åtta förskollärare beskriver sitt arbete med barns anknytning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Sandra Johansson; Malin Lindblom; [2020]
    Nyckelord :anknytning; relationskompetens; strategier; kompletterande och kompenserande anknytningsperson;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka några förskollärares perspektiv på anknytning mellan förskollärare och barn, samt vilken betydelse förskollärare ansåg att anknytning kan ha för barnet i förskolan. Studien använde en kvalitativ metod och genomförde åtta semistrukturerade intervjuer med förskollärare. LÄS MER