Sökning: "Anknytningsperson"

Visar resultat 21 - 25 av 66 uppsatser innehållade ordet Anknytningsperson.

  1. 21. Betydelsen av en trygg anknytning vid inskolning : En kvalitativ studie om fyra förskollärares uppfattningar om trygg anknytning vid inskolning på förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Sara Sjöberg; Carina Lagerqvist; [2020]
    Nyckelord :Trygg anknytning; anknytningsperson; trygg bas; trygghetscirkeln; inskolning;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap om fyra förskollärares uppfattningar om trygg anknytning vid inskolning på förskolan. De frågeställningar som vi ville undersöka var hur förskollärare beskriver trygg anknytning vid inskolning men även vilka svårigheter förskollärare upplever med att skapa en trygg anknytning vid inskolning samt hur förskollärare beskriver sin roll som anknytningsperson. LÄS MER

  2. 22. Anknytningsstil i relation till självkänsla i ung vuxen ålder

    Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för hälsa, vård och välfärd

    Författare :Emilia Angbratt; [2020]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Kännetecknande för anknytning är att människor försöker skapa och upprätthålla närhet till andra människor i sin omgivning, vilket visar sig genom allt ifrån fysisk närhet till interaktion och samspel. Forskare på 1970-talet kom fram till två huvudsakliga anknytningsstilar, trygg och otrygg anknytning. LÄS MER

  3. 23. Anknytning under inskolningsperioden : Pedagogens roll som kompletterande anknytningsperson

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Suzanna Lozano; Alexandra Sahl; [2019]
    Nyckelord :anknytning; trygg bas; trygghet; otrygghet;

    Sammanfattning : Bakgrund Barn behöver trygghet för att utvecklas och vilja vara delaktiga i förskolans aktiviteter. Vi har valt att undersöka hur pedagoger arbetar för att etablera trygghet och en anknytning med barn under inskolningsperioden. Vi har dessutom undersökt om det förs dokumentation eller uppföljningsarbete gällande barns anknytning. LÄS MER

  4. 24. (O)tryggare kan ingen vara - en undersökning av det straffrättsliga skyddet för barn som bevittnar våld mellan närstående

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakulteten

    Författare :Birgitta Völlo; [2019]
    Nyckelord :Straffrätt; rättsvetenskap; barnkonventionen; norsk rätt; barn; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Uppsatsen syftar till att med stöd i den rättsdogmatiska metoden undersöka det straffrättsliga skyddet av barn som bevittnar våld mellan föräldrar, och vidare om skyddet kan anses vara förenligt med barnkonventionens krav. Vad gäller barnkonventionen fokuserar uppsatsen huvudsakligen på artikel 19, som ålägger staten att skydda barn mot alla former för psykiskt och fysiskt våld. LÄS MER

  5. 25. Ofrivilliga separationer i förskolan - Pedagogers förhållningssätt ur ett makt- och demokratiperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Jenny Nilsson; Jenny Svensson; [2019]
    Nyckelord :barn; delaktighet; förskola; inflytande; makt; pedagoger; separationer;

    Sammanfattning : I dagens samhälle spenderar nästan alla barn mer eller mindre sina första år i förskolan. Det medför otaliga separationer dagligen som både kan vara stora och små för ett barn. Syftet med denna studie är att undersöka hur pedagoger förhåller sig kring de separationer som sker för ett barn i en verksamhet. LÄS MER