Sökning: "Arne Trageton"

Visar resultat 21 - 25 av 27 uppsatser innehållade orden Arne Trageton.

  1. 21. Penna eller tangent? En jämförelse av 10 pojkars berättelser skrivna på dator och för

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Birgitta Lewin; [2009-03-02]
    Nyckelord :skrivlust; pojkar; datorskrivning; handskrivning;

    Sammanfattning : Syfte: Denna studie har gjorts för att belysa pojkars förmåga att uttrycka sig i skrift. Som lågstadielärare med 25 års erfarenhet har jag länge sökt en metod som underlättar för pojkar att skriva ner sina tankar, som de muntligt kan berätta om men har svårt att få på pränt. LÄS MER

  2. 22. Analys av arbete med hjälp av IKTbaserad undervisning via Tragetons modell för läs- och skrivinlärning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för pedagogik, didaktik och psykologi

    Författare :Marie Berglund; Camilla Mailert; [2009]
    Nyckelord :IKT; Trageton; läs- och skrivinlärning; modifiering; modell; IT;

    Sammanfattning : I forskning som finns att tillgå står det att det ofta är mer naturligt att lära sig skriva före att läsa. I skrivandet väljer eleverna själva vad som ska stå i texten medan i läsningen så är det en annan författare som skrivit orden. LÄS MER

  3. 23. Att läsa genom att skriva - fyra pedagogers erfarenheter av undervisning enligt Tragetons metod

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Johan Lundkvist; [2008]
    Nyckelord :Att skriva sig till läsning; Datorn i skolan; it; ikt; läs- och skrivutvecklingsmetoder; läsutveckling; skrivutveckling; språkutveckling; Trageton;

    Sammanfattning : Datorn har idag en central roll i vårt samhälle och det är naturligt att skolan tar till sig ny teknik och använder datorn som ett verktyg för elevernas lärande. Syftet med min undersökning är att ta reda på om datorn, i arbetet med Arne Tragetons metod ”Att skriva sig till läsning – IKT i förskoleklass och skola”, har en naturlig roll i läs- och skrivinlärningen. LÄS MER

  4. 24. Lärares metoder : En studie om hur en lärare omvandlar en metod för läs- och skrivinlärning med hjälp av datorer till sin egen

    Kandidat-uppsats, Institutionen för pedagogik, didaktik och psykologi

    Författare :Frida Berg; [2008]
    Nyckelord :IKT; IT; lärares medvetenhet; läsinlärning; metoder; skrivinlärning; Trageton;

    Sammanfattning : Användandet av informations- och kommunikationsteknologi (IKT) är något som blir mer och mer vanligt i skolorna. Elever som med hjälp av datorer skriver sig till läsning är något som uppmärksammats genom Arne Tragetons metod och hans bok Att skriva sig till läsning - IKT i förskoleklass och skola (2005). LÄS MER

  5. 25. Trageton i praktiken: en metod för läs- och skrivinlärning med datorn som redskap

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Linda Johannesson; Silvana Nyqvist; ; [2008]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Bakgrund: Vi har båda läst svenska för tidigare åldrar och kände att vi ville fördjupa oss mer i läs- ochskrivinlärning. Att hjälpa eleverna till goda läs- och skrivkunskaper kommer att bli en av de viktigasteutmaningarna för oss som nyutexaminerade pedagoger. LÄS MER