Sökning: "lärares medvetenhet"

Visar resultat 1 - 5 av 346 uppsatser innehållade orden lärares medvetenhet.

  1. 1. Förskollärare som språkliga förebilder i förskolan.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Laura Tejos; Miriam Segerberg; Vanessa Bursjöö; [2024-02-26]
    Nyckelord :språklig förebild; förskola; förskollärare; uppfattningar; språkutveckling;

    Sammanfattning : Denna forskningsstudie syftar till att undersöka förskollärares uppfattningar om sin roll som språklig förebild i förskolan. Enligt ”Läroplanen för förskolan’’ (Lpfö18, 2018) ska förskollärare arbeta för att stimulera barns språk och därmed främja språkutveckling. LÄS MER

  2. 2. "Det är ju också ett mål att barnen ska ha inflytande" : Barns inflytande i förskolans planerade undervising utifrån barn och förskollärares perspektiv.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Tilda Olsson; Hanna Wirsén; [2024]
    Nyckelord :barn; förskollärare; inflytande; undervisning; delaktighet; utvecklingspedagogik; lärandets akt; lärandets objekt; kommunikation; barns perspektiv; det kompetenta barnet;

    Sammanfattning : Barns inflytande i den planerade undervisningen på förskolan är det ämne som studien syftade till att undersöka. Studien riktade sig mot att ta del av både barns och förskollärares perspektiv på detta ämne, då det kan tolkas vara en viktig aspekt för förskollärares arbetssätt att synliggöra barns perspektiv. LÄS MER

  3. 3. Initiering och respons : En studie om fysisk interaktion i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Hanna Henriksson; Kajsa Andersson; [2024]
    Nyckelord :Fysisk beröring; fysisk interaktion; beröringsaspekter; pedagoger; makt; anknytning; förskola;

    Sammanfattning : Den här studien fokuserar på fysisk interaktion i förskolan. Studien syftar till att få större kunskap kring vilken beröring som förekommer i förskolan och hur den besvaras samt mottas. LÄS MER

  4. 4. Musikens roll i förskolans praxis : Syften, tillämpningar och utmaningar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Kajsa Grenmyr; Felicia Börjesson; [2024]
    Nyckelord :Artefakter; Barn; Förskola; Förskollärare; Musik; Pedagogiskt verktyg; Samspel;

    Sammanfattning : Denna studie utgår från ett sociokulturellt perspektiv med syfte att synliggöra hur förskollärare använder musik i förskolemiljön och att klargöra dess syfte i undervisningen. Studiens mål är att identifiera de faktorer som påverkar användningen av musik i pedagogiska sammanhang samt att utvärdera förskollärares medvetenhet och kunskap kring ämnet. LÄS MER

  5. 5. Aspekter på utomhuspedagogik i geografiämnet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Moa Höglund; Julia Forell; [2024]
    Nyckelord :pedagogical content knowledge; geografiundervisning; pedagogiska triangeln; utomhuspedagogik;

    Sammanfattning : Detta arbete riktar sig till lärare och lärarstudenter inom geografiämnet. Syftet med arbetet är att belysa olika aspekter av utomhuspedagogik, detta för att kunna förbättra lärares och lärarstudenters arbete med utomhuspedagogik. LÄS MER