Sökning: "Att förstå sitt uppdrag Göteborgs Universitet"
Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser innehållade orden Att förstå sitt uppdrag Göteborgs Universitet.
1. Hybrida Ängelholm – En studie om Agila policys i offentlig sektor
Master-uppsats, Göteborgs universitet/FörvaltningshögskolanSammanfattning : Syfte : Studiens syfte är att undersöka Agila policys problembeskrivning, genom fallet Agila Ängelholm. Studien syftar även till att undersöka hur problembeskrivning det Agilas kan förstås i förhållande till New public management Digital Era Governance respekt Teori : ive problembeskrivningar . LÄS MER
2. Fritid i ett meningsfullt fritidshem?
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandeSammanfattning : I fritidshemmets del i läroplanen förekommer begreppet meningsfull fritid som verktyg för att skapa en god fritidshemsverksamhet. Begreppet har ingen tydlig definition i läroplanen och är därmed öppet för tolkning av de som arbetar i fritidshem. LÄS MER
3. Förskolan i den rasifierade staden
Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandeSammanfattning : I förskolan läroplan Lpfö 98 (2016) beskrivs riktlinjerna för arbetet med mångfald; I förskolans uppdrag ingår att såväl utveckla barns förmågor och barns eget kulturskapande som att överföra ett kulturarv – värden, traditioner och historia, språk och kunskaper – från en generation till nästa. Det svenska samhällets internationalisering ställer höga krav på människors förmåga att leva med och förstå de värden som ligger i en kulturell mångfald. LÄS MER
4. EN KARRIÄRVÄG FÖR LÄRARE Hur blev det?
Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikSammanfattning : Syfte: Syfte med studien var att undersöka hur några förstelärares förutsättningar att driva på utvecklingsarbete och leda utvecklingsarbete på skolan påverkas av det nya uppdraget. Syftet var att titta närmare på förutsättningarna för förstelärare och deras ledarskap att genomföra sitt uppdrag genom ett rektor- och lärarperspektiv. LÄS MER
5. Tilltro till individer eller tilltro till delaktighet. En fallstudie om förskolechefers normer i ledningen av det systematiska kvalitetsarbetet
Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikSammanfattning : Syfte: Studiens syfte är att med hjälp av en fallstudie undersöka om det återfinns särskilda normer i förskolchefers ledning av det systematiska kvalitetsarbetet. För att konkritisera undersökningens syfte har följande forskningsfrågor besvarats: - Hur ser normerna för ledningen av arbetet med det systematiska kvalitetsarbetet ut bland förskolechefer i två kommuner? - Hur relaterar det till kraven i styrdokumenten? Teori: I den här undersökningen används den rättssociologiska normdefinitionen för att identifiera vilka normer som återfinns i förskolechefers ledning av arbetet med det systematiska kvalitetsarbetet. LÄS MER