Sökning: "Barns lärmiljöer"

Visar resultat 21 - 25 av 119 uppsatser innehållade orden Barns lärmiljöer.

  1. 21. Barns delaktighet i utformning av förskolans fysiska lärmiljö : En kvalitativ studie av förskollärarens uppfattningar

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Louise Fossto; [2023]
    Nyckelord :Barn; delaktighet; inomhusmiljö; fysisk lärmiljö; förskollärare; ledarroll; förskola; sociokulturell teori;

    Sammanfattning : Styrdokumenten inom förskolan har under åren förändrats till att barnen idag ska vara delaktiga i sin pedagogiska lärmiljö vilket i sin tur ställer krav på verksamma förskolepedagoger inom förskolan. Syftet med studien är att synliggöra hur personal inom förskolan använder sin ledarroll till hur de gör barn delaktiga i utformningen av förskolans fysiska lärmiljö för att uppnå de riktlinjer som finns i dagens läroplan. LÄS MER

  2. 22. Planerad och spontan matematikundervisning i förskolan : en kvalitativ studie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Amanda Provén; Madeleine Olsson; [2023]
    Nyckelord :Matematik; Undervisning; Lärmiljö; Förskola; Arbetssätt;

    Sammanfattning : Inledning I studien undersöks matematikundervisning i förskolan. Bakgrunden till ämnet är att undersökningar har visat att barn i skolan har bristande kunskaper inom matematik, vilket kan vara ett resultat av bristande matematikundervisning i förskolan. LÄS MER

  3. 23. “HUR SKA JAG VETA OM BARNET FÖRSTÅR?” : Förskollärares resonemang kring hur barn med annat modersmål än svenska inkluderas i förskolansverksamhet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Malin Brunell Mavromoustakos; Pernilla Pettersson; [2023]
    Nyckelord :Inkludering; modersmål; flerspråkighet; undervisning; förskola.;

    Sammanfattning : I och med att det finns många barn i Sverige som talar ett eller flera språk är det idag nödvändigt och allt mer aktuellt att förskolorna i Sverige ska arbeta med modersmål i förskolans utbildning. I läroplanen för förskolan (Lpfö 18, s. LÄS MER

  4. 24. Vad är en inkluderande lärmiljö för barn enligt förskolepedagogerna?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Carolin Olsson; Gillsvik Josefine; [2023]
    Nyckelord :Inkluderande lärmiljö; inkludering; lärmiljö; kategoriskt perspektiv; relationellt perspektiv;

    Sammanfattning : Begreppet inkludering är något som inte nämns i Läroplan för förskolan (2018), men betydelsen av det är något som man kan tolka genomsyrar en stor del av styrdokumentet, och begreppet står med i flera av våra läroböcker. Enligt Läroplan för förskolan (2018) har miljön en betydelsefull roll när det kommer till barns utveckling och lärande. LÄS MER

  5. 25. Lärmiljöer utomhus, mindre prioriterade än lärmiljöer inomhus? : En studie om förskollärares upplevelser av att skapa lärmiljöer utomhus på förskolans gård

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Julia Igelström; Emilia Jonsson; [2023]
    Nyckelord :Förskola; lärmiljö utomhus; undervisningsperspektiv; förskollärares roll; förskolegård;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att studera hur förskollärare resonerar när de skapar lärmiljöer utomhus på förskolans gård, för att främja barns utveckling och lärande. Frågeställningar som besvaras i studien är: Vilka syften har förskollärare med lärmiljöer utomhus ur ett undervisningsperspektiv? samt Hur upplever förskollärare lärmiljöns betydelse för barns utveckling och lärande  utomhus? Studien har genomförts utifrån en kvalitativ metod som bestått av tre fokusgruppsintervjuer med totalt åtta förskollärare. LÄS MER