Sökning: "Barns sätt att se geometriska former"
Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden Barns sätt att se geometriska former.
1. - Som en raket! : Digitaliserad matematikundervisning i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknikSammanfattning : Denna studie handlar om hur förskollärare kan iscensätta en matematikundervisning med hjälp av digitala verktyg på ett enkelt och roligt sätt. Läroplanen för förskolan Lpfö 18 anger att barnen ska få möjlighet att utveckla digital kompetens samt att utbildningen ska vara rolig och lärorik (Skolverket, 2018). LÄS MER
2. Matematik i förskoleklass. Lärares syn på matematik i förskoleklass.
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : SammanfattningSyftet med uppsatsen är att ta reda på hur lärare ser på matematik och hur de tänker kring matematik iförskoleklass. Vi vill även ta reda på hur lärarna arbetar med matematik i förskoleklassen. LÄS MER
3. Handdockan skapar matematiska förutsättningar : The puppet creates mathematical conditons
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för datavetenskap, fysik och matematik, DFMSammanfattning : En studie i om handdockan kan stärka den matematiska förståelsen och hur pedagoger skulle kunna använda den som redskap. Geometriska former och rumsuppfattning har stor betydelse i barns verklighetsuppfattning och lärande i matematik. Vi valde att fokusera på en geometrisk form, rektangeln. LÄS MER
4. "Vardagsmatematik : hur synliggörs den?" En studie om barns matematiska begreppsbildning i förskolan
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen för PedagogikSammanfattning : BakgrundMatematik är något som finns omkring oss hela tiden. Förskolans läroplan har under år 2010 blivit reviderad och blivit mer tydlig i vad både förskollärare och förskolans arbetslag skall sträva efter för att utveckla barnen inom matematisk begreppsbildning. LÄS MER
5. Barns sätt att benämna och uppfatta geometriska former : En observation och intervjustudie med förskolebarn
M1-uppsats, Akademin för teknik och miljöSammanfattning : Syftet med arbetet är att undersöka hur barn i åldrarna tre till sex år uppfattar de geometriska formerna i sin närmiljö, utan att någon vuxen påvisar formerna. I undersökningen ingår även att se vilka former barnen känner till och hur de benämner formerna. Metoderna som använts i undersökningen är intervjuer och observationer. LÄS MER