Sökning: "Barns upplevelser av rädsla"

Visar resultat 11 - 15 av 91 uppsatser innehållade orden Barns upplevelser av rädsla.

  1. 11. Naturvetenskap med förskolans yngsta barn : En kvalitativ studie om förskollärares upplevelser av naturvetenskaplig undervisning med de yngsta barnen i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Lova Corin; Ellen Möllerström; [2022]
    Nyckelord :Fenomenologisk hermeneutik; förskola; förskollärare; livsvärld; naturvetenskap; naturvetenskaplig undervisning; upplevelse; yngre barn;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att lyfta fram och tolka fem förskollärares upplevelser av fenomenet naturvetenskaplig undervisning i förskolan med barn i åldrarna ett till tre år. Detta mot bakgrund av tidigare forskning som visar att förskollärare uttrycker osäkerhet kring att arbeta utifrån de naturvetenskapliga målen i läroplanen. LÄS MER

  2. 12. Elevernas perspektiv på konflikter och konflikthantering i fritidshem

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Emelie Ugarph; Sojida Tadjihalilova; [2022]
    Nyckelord :Elever; fritidshem; kamratrelationer; konflikt; konflikthantering; lärare; skola;

    Sammanfattning : Huvudsyftet med studien är att belysa elevernas perspektiv på konflikter och konflikthantering. Detta ligger till grund för våra upplevelser och erfarenheter från tidigare VFU och VI-dagar där vi har uppmärksammat att elever på fritidshemmen har svårigheter beträffande konflikter och konflikthantering. LÄS MER

  3. 13. Att kunna berätta med digitala verktyg : förskollärares berättelser om deras användning och barns delaktighet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Emma Norberg; Rwaida Khalaf; [2021]
    Nyckelord :dokumentation; delaktighet; digitala verktyg; förskollärare; interaktion;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att med utgångspunkt i förskollärares beskrivningar och med stöd av det sociokulturella perspektivet beskriva, analysera och diskutera de digitala verktygens användning i förskolans undervisning. Då förskollärarnas erfarenheter och upplevelser var en del av det insamlade materialet utgick studien från det sociokulturella perspektivet. LÄS MER

  4. 14. En litteraturstudie om barns upplevelser av att möta sällskapsdjur på sjukhus

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för vård, arbetsliv och välfärd

    Författare :Jannica Hedlund; [2021]
    Nyckelord :Companion animal; care; pet therapy; hospital; animal-assited; children and children’s perspective;

    Sammanfattning : Bakgrund och problemformulering Barn som vårdas på sjukhus kan uppleva det som skrämmande och obehagligt. De känner oro, ångest och det kanske blir en skräckfylld upplevelse. Rädsla för smärtsamma ingrepp som procedurer med nålar är vanliga. LÄS MER

  5. 15. Förälder till min förälder – ungdomar och unga vuxnas upplevelse av att ha en förälder med ung demenssjukdom

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd

    Författare :Hanna Gunnander; Josefin Nilsson; [2021]
    Nyckelord :Experience; young adult; young onset dementia; youth; Unga vuxna; ung demenssjukdom; ungdomar; upplevelse;

    Sammanfattning : Bakgrund: Demenssjukdom benämns som “de anhörigas sjukdom” då sjukdomen även påverkar anhöriga. Demenssjukdom delas in i ung och sen, där ung demenssjukdom diagnostiseras före 65 års ålder. Vid ung demenssjukdom befinner sig personen i en annan livssituation och har oftare hemmaboende barn. LÄS MER