Sökning: "Barnskötare"

Visar resultat 26 - 30 av 544 uppsatser innehållade ordet Barnskötare.

  1. 26. Nyanlända barn i förskolan : En Semistrukturerad intervjustudie av pedagogernas arbetssätt för nyanlända barns inkludering

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Asu & Anoush Turkmen & Babapilavian; [2023]
    Nyckelord :Nyanlända barn; flerspråkiga barn; mottagande; förskolan; inkludering och integritet;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie är att belysa hur pedagogerna arbetar för att inkludera nyanlända barn i den svenska förskoleverksamheten som inte har lärt sig språket än. De framgår vilka olika metoder och strategier pedagogerna använder sig av för att främja och utveckla barns språkliga kompetenser. LÄS MER

  2. 27. Pedagogers förhållningsätt i barnens fria lek : En kvalitativ studie av pedagogers förhållningsätt gällande könsnormer och genus i barnens fria lek utifrån ett maktteoretiskt perspektiv.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Elin Partapuoli; [2023]
    Nyckelord :Genus; könsnormer; makt; pedagogers förhållningsätt;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att synliggöra pedagogers förhållningsätt gällande könsnormer och genus i barnens fria lek utifrån ett maktteoretiskt perspektiv. Jag har genomfört en kvalitativ studie där jag använt mig av icke deltagande observationer och semistrukturerade intervjuer för att samla in empirin. LÄS MER

  3. 28. Måltider i förskolan : Förskolepersonalens beskrivningar av deras arbetssätt

    M1-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Moa Lysebäck; Julia Chacinska; [2023]
    Nyckelord :förskolepersonal; förskollärare; barnskötare; måltid; förskola;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka hur förskolepersonal beskriver sitt arbetssätt med och vid måltider utifrån ett pedagogiskt förhållningssätt. För att ta reda på det ställdes följande frågeställning “På vilka sätt beskriver förskolepersonal sitt arbetssätt med måltider i förskolan?”. LÄS MER

  4. 29. ”De barnen har ju ett stort försprång och där måste vi bli bättre på att utjämna det här försprånget. Där har vi en jätteviktig roll” : Högläsning som språkutvecklande aktivitet i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Linda Hollin; Malin Kihlström; [2023]
    Nyckelord :nterest; language development; reading aloud; reading rest; Högläsning; intresse; läsvila; språkutveckling;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to compare whether childcare workers' and preschool teachers' perceptions of the phenomenon of reading aloud differ. A qualitative method in the form of semi-structured interviews with childcare workers' and preschool teachers' was used to collect empirical data for the study. LÄS MER

  5. 30. Måltidspedagogik i förskolan : Pedagogers förhållningssätt till måltidspedagogik i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Anna Lundberg; Sandra Petersson; [2023]
    Nyckelord :Måltidspedagogik i förskolan;

    Sammanfattning : Den pedagogiska måltiden är ett outforskat område i förskolan. Måltiden i förskolan bedrivs på olika sätt eftersom det inte finns tydliga riktlinjer framskrivna i förskolans styrdokument på hur undervisningen ska bedrivas. Måltiderna utförs minst tre gånger per dag i förskolan. LÄS MER