Sökning: "Biografiskt"

Visar resultat 16 - 18 av 18 uppsatser innehållade ordet Biografiskt.

  1. 16. Det modernistiska subjektsupproret : en undersökning av relationen mellan form och innehåll i Karin Boyes Kris

    Kandidat-uppsats, Avdelningen för litteraturvetenskap

    Författare :My Carnestedt Ljungberg; [2012]
    Nyckelord :samhällskritik; uppgörelse; kris; Karin Boye; 1934; subjekt; modernism; mellankrigstid; genus; feministiskt perspektiv; återupprättande; splittring; kvinnligt subjekt; ungdom; utvecklingsroman; formanalys; tematisk analys; experiment; experimentell; nytolkning; maktordning; synliggörande; psykoanalys; tendens;

    Sammanfattning : Föremålet för min undersökning är Karin Boyes roman Kris och intentionen har varit att finna en nytolkning av den ofta biografiskt lästa texten. Syftet var att redogöra för hur romanen synliggör samtidens patriarkala maktordning som genomsyrar samhällets auktoriteter och reducerar det kvinnliga subjektet. LÄS MER

  2. 17. Я ж не для того размерз, чтобы вы меня теперь засушили : Om humor och science fiction i Majakovskijs Vägglusen

    Kandidat-uppsats, Slaviska institutionen

    Författare :Tom Malmnäs; [2009]
    Nyckelord :Humor; science fiction; dramatik; utopier; kommunism; språkområde: ryska;

    Sammanfattning :     Uppsatsen är en litteraturvetenskaplig analys av Vladimir Majakovskijs Vägglusen (Клоп). Vägglusen är en humoristik pjäs som utspelar sig dels under den unga Sovjetunionens NEP-period och dels i ett framtida socialistiskt samhälle. LÄS MER

  3. 18. “Svarta, Vita, Grå” En studie om särskilda barns vardag

    Magister-uppsats, Institutionen för tematisk utbildning och forskning

    Författare :Eva Bohman; Mattias Lilja; [2003]
    Nyckelord :Interdisciplinary studies; Särskilda behov; Symbolisk interaktionism; Grundad teori; Grounded Theory; Stämpling; Stigma; Biografiskt schema; TVÄRVETENSKAP;

    Sammanfattning : This is a case study influenced by Grounded Theory and Symbolic Interactionism. Its focus is on a small group of pupils isolated both geographically and socially from the ordinary school. The composition is written from the children’s perspective. LÄS MER