Sökning: "Bokhylla"

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade ordet Bokhylla.

  1. 1. Normkreativ bokhylla : En normkritisk undersökning om vem som får synas i barnlitteratur och på vilket sätt

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Anna Pettersson; Ida Helmersson; [2023]
    Nyckelord :normer; normbrytande mönster; problematiserande skildringar; normaliserande skildringar; normkritik; intersektionalitet; barnlitteratur; representation av normer; speglar och fönster;

    Sammanfattning : I studien granskas barnlitteratur ur ett normkritiskt perspektiv. Materialunderlaget ärhämtat från Folkbibliotekens mest utlånade böcker för ålder 6–9 år i Gävleborg, somdärmed utgör vårt geografiska område. Syftet med studien är att belysa vilka normersom representeras i barnlitteraturen och på vilket sätt. LÄS MER

  2. 2. Det är som att prata om sina barn : En studie om betydelsen av bokhyllan i hemmet

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för kulturvetenskaper (KV)

    Författare :Caroline Oskarsson; Annie Sunesson; [2023]
    Nyckelord :Bokhylla; boksamlande; praktikteori; informationspraktiker; bokentusiaster; identitesskapande;

    Sammanfattning : In a time when digitization is increasing, the importance of the physical bookshelf has been questioned. The aim of this study is to investigate the relationship between book enthusiasts and their bookshelf. LÄS MER

  3. 3. “Jag önskar att jag hade en bokhylla i bakgrunden så att jag såg smartare ut” : En socialpsykologisk studie om hur universitetsstudenter uttrycker sin identitet över Zoom och hur sociala interaktioner påverkas och förändras i digital undervisning

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Ebba Örner Lidberg; Ekstedt Mikaela; [2021]
    Nyckelord :digital undervisning; universitetsstudenter; sociala interaktioner;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka hur universitetsstudenter upplever att sociala interaktioner med kurskamrater påverkas och förändras i digital undervisning, samt vilka hinder och möjligheter som finns i att uttrycka sin identitet som student över Zoom. Det empiriska materialet baseras på tolv semistrukturerade intervjuer med studenter vid Uppsala universitet och grundar sig i en kvalitativ studie som utgår från en riktad innehållsanalys. LÄS MER

  4. 4. Vilka böcker finns i din bokhylla?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Emma Persson; Erika Nielsen; [2021]
    Nyckelord :Barndomssociologi; Barnlitteratur; Bourdieu; Förskolebibliotek; Urval;

    Sammanfattning :  Syftet med studien är att undersöka bibliotekariers och förskolepedagogers (läsombud) förhållningssätt, tankar och idéer angående vilka böcker barnen kommer i kontakt med, hur böckerna i sin tur används och vilka aktörer som har en aktiv roll i urvalsprocessen.  För att forska kring detta valde vi att utgå ifrån en kvalitativ undersökningsmetod som fokuserade på intervjuer med personer från två olika institutioner som båda har en påverkande roll i utbudet av barnlitteratur som barnen får ta del av. LÄS MER

  5. 5. Användningen av läroboken i naturorienterande ämnen på lågstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för elektroteknik, matematik och naturvetenskap

    Författare :Matilda Borén; [2021]
    Nyckelord :Centralt innehåll; LGR11; Läromedel; Läroboken; Naturorienterande ämnen;

    Sammanfattning : Med utgångspunkt i läroplanens centrala innehåll undersöktes lärares användning och komplettering av läroboken i undervisningen. Fem svarade på en enkät kring deras användning av läroboken. Enkäterna sammanställdes i stapeldiagram och textform. LÄS MER