Sökning: "C- skol"

Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser innehållade orden C- skol.

  1. 1. Upplevelser av att språka : en undersökning av sfi-elevers språkliga repertoarer i vardags-, skol- och arbetsliv

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språk

    Författare :Moa Adolfsson; [2020]
    Nyckelord :svenska som andraspråk; språklig repertoar; språkligt porträtt; svenska för invandrare;

    Sammanfattning : Språkliga repertoarer är ett begrepp som beskriver de totala språkliga resurser som en individ besitter. Syftet med denna studie är att undersöka hur sfi-elever använder och upplever sina språkliga repertoarer hemma, i skolan och på arbetet, något som i sin tur kan ge insikter om hur deras språkande påverkas av språkliga ideologier. LÄS MER

  2. 2. En kvalitativ undersökning av Luftstridsskolans verksamhetsledning och organisation.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad

    Författare :Johannes Ignberg; Tomas Siverstig; [2018]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats var att skapa förståelse genom att tydliggöra hur chefer på enhets- och flottiljstabsnivå uppfattar LSS verksamhetsledningsmetod. Vidare avsågs det även åskådliggöras hur cheferna uppfattar organisationsstrukturen. Uppsatsen genomfördes som en hermeneutisk kvalitativ undersökning med en induktiv ansats. LÄS MER

  3. 3. Att främja ungdomars hälsa: ”Det handlar ju om att få ungdomarna att växa, ta för sig och tycka det här är roligt” : - En kvalitativ intervjustudie om aktivitetsledarskapet i Aktivitet Förebygger

    Kandidat-uppsats, Sektionen för hälsa och samhälle (HOS)

    Författare :Cecilia Ekelund; [2013]
    Nyckelord :Health education; health promotion; didactics; leadership; leisure activity associations; Aktivitet Förebygger; adolescents; qualitative approach; Hälsopedagogik; hälsofrämjande; didaktik; ledarskap; föreningsverksamhet; Aktivitet Förebygger; ungdomar; kvalitativ ansats;

    Sammanfattning : BAKGRUND: Föreningslivets hälsofrämjande potential var utgångspunkten för projektet Aktivitet Förebygger (AF) som 2009 startades upp som ett samarbete mellan skolorna och föreningslivet i Ängelholms kommun, i syfte att främja ungdomarnas fysiska och psykiska hälsa. I tidigare studier kring hälsofrämjande interventioner för ungdomar, riktades fokus mot mottagarna av projektet, d. LÄS MER

  4. 4. Behandlad och klar. Och sen då? - en kvantitativ och kvalitativ femårsuppföljning av institutionsplacerade ungdomar

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Emma Flygare; Jennie Gustavsson; [2009-08-28]
    Nyckelord :Normbrytande beteende; uppföljning; särskilda ungdomshem; unga vuxna;

    Sammanfattning : Vår avsikt med uppsatsen har varit att göra en femårsuppföljning på de ungdomar som skrevs ut från Björkbackens skol- och behandlingshem under 2003/04. Vi har velat se hur dessa ungdomars livssituation ser ut idag utifrån dokumentationssystemet och intervjuinstrumentet ADADs nio livsområden samt fånga de numera unga vuxnas upplevelser av detta. LÄS MER

  5. 5. Nyanlända flykting- och invandrarelever. En studie om skolintroduktion och undervisning på tre skolor i västra Sverige.

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Jenny Ahola; [2009]
    Nyckelord :Nyanländ; flykting- och invandrarelev; skolintrod;

    Sammanfattning : SyfteAtt undersöka syn på kunskap och lärande som framträder och förmedlas gällande skolintroduktion och under-visning av nyanlända flykting- och invandrarbarn med fokus på grundskolans senare år.• Hur ser skolintroduktionen för nyanlända flykting- och invandrarelever ut på de studerade skolorna?• Hur organiserar och bedriver de studerade skolorna undervisningen i förberedelseklass?• På vilka sätt kommer de nyanlända flykting- och invandrarelevernas modersmål in i undervisningen?• Hur förhåller sig skolledarna och pedagogerna till användning av modersmål i den introducerande undervis-ningen?Metod och materialKvalitativa intervjuer har gjorts med tre skolledare och tre pedagoger i förberedelseklasser. LÄS MER