Sökning: "CA barn"
Visar resultat 1 - 5 av 274 uppsatser innehållade orden CA barn.
1. Barn och unga vuxnas upplevelser av att ha ett syskon med cancer
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskapSammanfattning : SAMMANFATTNING Introduktion: I Sverige drabbas ca 300 barn av cancer varje år och ca 85% överlever. För barn mellan 1–14 år är det den vanligaste dödsorsaken i Sverige. När ett barn drabbas av cancer påverkas hela familjen. LÄS MER
2. Distriktssköterskors stöd till livsstilsförändring hos familjer där barn har övervikt och fetma : En kvalitativ studie med Chritical incident techniqe
Magister-uppsats, Jönköping University/HälsohögskolanSammanfattning : Prevalensen för övervikt och fetma hos världens befolkning har tredubblats mellan 1975 och 2016. Hos den vuxna befolkningen uppskattas 1,9 miljarder ha övervikt varav 650 miljoner har fetma. Motsvarande siffror för barn under fem år som har övervikt eller fetma är 39 miljoner. LÄS MER
3. MITT LILLA HJÄRTA - Hur föräldrar till barn med medfött hjärtfel upplever tiden efter hjärtoperation
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : Bakgrund: Medfött hjärtfel drabbar ca 2000 barn varje år. Av dessa barn behöver två tredjedelar genomgå kirurgi för att åtgärda hjärtfelet. Föräldrar till barnen upplever varierande känslor och löper högre risk för att drabbas av psykisk ohälsa. LÄS MER
4. Skogsintegrerad förskola : Utformning av en förskola i en skog
Kandidat-uppsats, KTH/Byggteknik och designSammanfattning : Bevarad gammal skog är viktig för att öka biodiversitet, begränsa klimatpåverkan, minska stressoch öka människors välbefinnande. Forskning visar att gamla svenska skogar kan försvinnainom 50 år om den nuvarande avverkningstakten fortsätter. LÄS MER
5. Svenska gymnasieelevers uppfattningar om storlek och avstånd i universum
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Fysiska institutionen; Lunds universitet/Institutionen för utbildningsvetenskapSammanfattning : This study aims to investigate how students in Swedish upper secondary school conceptualize sizes and distances of some astronomical objects, such as planets and stars, as well as the students’ general knowledge of the objects themselves. The study uses a constructivist framework and explores how well the students’ conceptions match the scientific facts and definitions, and what misconceptions and alternative conceptions they hold. LÄS MER