Sökning: "Cecilia Fält"

Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser innehållade orden Cecilia Fält.

  1. 1. Högläsning på högstadiet : En undersökning av elevers åsikter och högläsningens inverkan på läsförståelsen och läslusten

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Cecilia Fält; [2022]
    Nyckelord :Reading aloud; reading literacy; reading motivation;

    Sammanfattning : This study examines older students’ attitudes towards being read to in the classroom, with a focus on reading literacy and reading motivation. The examined students are in year 7-9, and a total of 31 students participated in the study. LÄS MER

  2. 2. “teaching them a lesson” : A Study of Bullying, Empathy, and Revenge in Stephen King’s Carrie, and the Use of Horror Literature in the Upper Secondary Classroom

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Cecilia Fält; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  3. 3. Gråbo : biologi och kontroll

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Crop Production Ecology

    Författare :Cecilia Ward; [2021]
    Nyckelord :allergi; Artemisa vulgaris L; bekämpning; gråbo; flerårigt ogräs; kontroll; pollen; reducerad jordbearbetning; spridning;

    Sammanfattning : Gråbo (Artemisa vulgaris L.) är ett flerårigt örtogräs. Arten finns spridd över hela världen och trivs framför allt på torrare, lättare jordar men har börjat öka på jordar med annan textur och fuktförhållanden. Ofta stöter man på gråbo i dikeskanter, på ruderatmarker och på åkern. LÄS MER

  4. 4. Mänskliga rättigheter i samhällskunskapsämnet - Lärares tal om innehåll och mål

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Cecilia Larsson; [2019]
    Nyckelord :mänskliga rättigheter; samhällskunskap; påverkansfaktorer; samhällskunskapsundervisning;

    Sammanfattning : Genom att ställa ämnesdidaktiska frågor till samhällskunskapslärare på gymnasiet om både innehåll och mål i undervisningen om mänskliga rättigheter syftar detta examensarbete till att undersöka den outforskade beröringspunkt där det samhällskunskapsdidaktiska fältet och forskning om mänskliga rättigheter möts. Den ämnesdidaktiska frågan om innehåll omfattar påverkansfaktorer för urval som kan urskiljas i samhällskunskapslärares tal om sin undervisning om mänskliga rättigheter i kursen Samhällskunskap 1b. LÄS MER

  5. 5. ADHD-diagnostisering under förskoleåren : En systematisk litteraturstudie hur forskning ställer sig till diagnostisering av ADHD hos barn i förskoleåldern

    Magister-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Cecilia Persson Coyne; [2019]
    Nyckelord :ADHD; diagnos; förskola; preschool; Attention-Deficit Hyperactivity Disorder; RDS;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur forskning från olika vetenskapliga fält och länder resonerar kring diagnostiseringen av ADHD hos förskolebarn. Som metod har en systematisk litteraturstudie använts, där de 22 vetenskapliga artiklar som framkommit vid den noggranna systematiska sökningen har granskats och analyserats genom en innehållsanalys. LÄS MER