Sökning: "Dagboksstudie"

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade ordet Dagboksstudie.

  1. 1. Kan bildgenererande AI stötta konstnärer? : En kvalitativ studie om hur bildgenererande AI kan vara stöttande i konstnärers kreativa process

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för informationsteknologi

    Författare :Zakeria Mohamed Saleban; Jesse van Weiden; [2023]
    Nyckelord :Image-generating AI; Text-to-image; Creative process; Co-creativity; Artist; Bildgenererande AI; Text-till-bild; Kreativ process; Samskapande; Konstnär;

    Sammanfattning : Artificiell intelligens (AI) tar alltmer plats i människors vardag. Ett område där det nyligen börjat användas i är bildgenerering och konstskapande. Då AI-tekniken inom bildgenerering är ny, har lite forskning gjorts kring hur det kan påverka konstnärer. LÄS MER

  2. 2. Redesigning a fragmented checkbox design system component in a startup

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Somesh Kesarla Suresh; [2022]
    Nyckelord :Design System audit; Fragmented; UI component; Stakeholder interviews; Diary study; Design Systemrevision; Fragmenterad; UI-komponent; Intressentintervjuer; Dagboksstudie;

    Sammanfattning : A Design System is a single source of truth for an organisation’s products helping designers and developers realise an idea in an efficient workflow. Sometimes, a Design System can become inefficient, leading to problems like increasing design inconsistencies, delayed design workflow, unclear design guidelines, and increasing use of UI elements outside the Design System. LÄS MER

  3. 3. Upplev mera, spelifiera! Eller? : En experimentdriven dagboksstudie om hur spelifiering påverkar användarupplevelsen av digitalt medierad sysslohantering

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Medieteknik

    Författare :Anna-Maria Hjorth; [2022]
    Nyckelord :Task management applications; user experience; human-computer interaction; gamification; Hassenzahls hedonic pragmatic model; self-determination theory; Digitalt medierad sysslohantering; användarupplevelse; människa-datorinteraktion; spelifiering; Hassenzahls pragmatiska hedoniska modell; självbestämmandeteori;

    Sammanfattning : Since 2013 gamification has been applied in a number of domains, among these task management applications (TMA), to achieve positive effects. However, a discrepancy has been found regarding expected results and those of applying the method to TMA. LÄS MER

  4. 4. Unga vuxnas upplevelser av algoritmbaserade spellistor på Spotify : Hur upplever unga vuxna algoritmbaserade förslag inom Radiofunktionen på musikstreamingtjänsten Spotify?

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Medieteknik

    Författare :Petter Jansson; Edvin Ullberg; [2022]
    Nyckelord :Algorithmic Playlists; Spotify Radio; Recommendation System; Personalization; Persuasive Design; Algoritmbaserade Spellistor; Spotify Radio; Rekommendationssystem; Personalisering; Övertygande Design;

    Sammanfattning : Sättet människor konsumerar musik har förändrats genom historien och i samband med digitaliseringen har nya möjligheter att lyssna på musik uppstått. I samband med denna övergång har även fler algoritmbaserade tillvägagångssätt för musiklyssnande uppkommit. LÄS MER

  5. 5. Aktivitetsarmbands och smartklockors inverkan på användares motivation, engagemang och upplevelse. : En tematisk analys.

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Medieteknik

    Författare :Julia Bjärkeblad Karlsson; Victoria Blakstad; [2021]
    Nyckelord :Affordance Perspective; Self-determination Theory; Self-tracking; Self-tracking cultures; The Quantified Self; Gamification; Wearables; Fitness Tracking; Affordansperspektiv; Självbestämmandeteorin; Självspårning; Självspårande kulturer; Det kvantifierade jaget; Spelifiering; Aktivitetsspårare; Aktivitetsspårning;

    Sammanfattning : Det har idag blivit alltmer populärt att spåra sin aktivitet i syfte att förbättra och förenkla sin vardag och sitt liv. Genom att använda olika verktyg kan människor idag ge produkter och tjänster tillgång till deras data för att spåra deras aktivitet. Ett sådant verktyg är aktivitetsarmbandet och smartklockan. LÄS MER