Sökning: "Dagligvarubranschen i Sverige"
Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden Dagligvarubranschen i Sverige.
1. Sustainable Effects of Technological Innovation on Business Models : A Case Study on AR in the Grocery Industry
Master-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)Sammanfattning : In the growing digitalization of the grocery industry, it is necessary for traditional grocery retailers to adapt their business models to the new digital era. Augmented reality (AR) and other digital tools have proven to have the ability to transform the grocery business, and it is crucial for traditional grocers to act in order to remain competitive. LÄS MER
2. Covid-19s påverkan på Ica Maxis e-handel En kvalitativ studie om covid-19s effekter på Ica Maxis e-handel
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Titel: Covid-19s påverkan på Ica Maxis e-handel Författare: Cecilia Ekelöf, Sanna Kristoffersen och Märtha Tilk Bakgrund: I samband med covid-19 infördes restriktioner och den fysiska kontakten mellan människor var tvungen att minska, vilket ledde till en enorm ökning av användandet av digitala tjänster, såsom e-handel. En av de branscher som i stor utsträckning påverkades av detta var dagligvarubranschen. LÄS MER
3. Returlådan som försvann : En studie med syfte att minska saldoavvikelser av returlådor mellan ICAs centrallager och butiker
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för ekonomistyrning och logistik (ELO)Sammanfattning : Title: The disappearing crate Context: Return logistics is an often forgotten but essential part of a company’s supply chain. As growing supply chains become increasingly complex, increased demands are placed on efficient logistics to create a competitive advantage over other parties on the market. LÄS MER
4. E-handel av livsmedel, ett paradigmskifte inom dagligvarubranschen : Utmaningar & möjligheter
Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaperSammanfattning : Bakgrund: Dagligvaruhandeln i Sverige står inför den största förändringen sedan självbetjäningen infördes inom livsmedelsbranschen. E-handelsutvecklingen sker i rask takt och investeringar görs inom branschen. LÄS MER
5. EMV-utvecklingens effekter på mjölkproducenterna : förklaringar utifrån nyinstitutionalistisk teori
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, SLU/Dept. of EconomicsSammanfattning : Utvecklingen av egna märkesvaror (EMV) är i framfart i dagligvarubranschen och trenden ser ut att hålla i sig. Denna utveckling har hittills inte varit så framträdande inom just mejeribranschen. Sedan början av 2000-talet har EMV-mejeriprodukterna ökat, då mejerier har gått med på att tillverka EMV-mejeriprodukter åt dagligvaruhandeln. LÄS MER