Sökning: "De fyra böckerna"

Visar resultat 1 - 5 av 200 uppsatser innehållade orden De fyra böckerna.

  1. 1. Gå till sida: vart då? : En kvantitativ studie i tillgänglighet, utbud och motivationsrelaterade aspekter inom hypertextuell skönlitteratur för lågstadieelever i svenska skolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Jacob Skog; Niclas Larsson; [2024]
    Nyckelord :Hypertext; tillgänglighet; utbud; läsmotivation;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker tillgängligheten och utbudet av hypertextuell skönlitteratur i skol- och kommunbibliotek. Förutom antal och placering av hypertextuella böcker graderades även böckerna efter de faktorer som påverkar intern och extern motivation för att kunna analysera dessas korrelation. LÄS MER

  2. 2. Vem bär ansvaret? Självhjälpsböcker och hyperindividualism : En kritisk diskursanalys av fyra populära självhjälpsböcker

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HHJ, Avd. för socialt arbete

    Författare :Linnea Sandberg; Johanna Alm; [2023]
    Nyckelord :Självhjälp; självhjälpböcker; hyperindividualism; nyliberalism;

    Sammanfattning : Denna studie har med hjälp av kritisk diskursanalys granskat fyra populära självhjälpsböcker och deras framhävande av hyperindividualism. Syftet med studien är att undersöka om, och i sådana fall hur, retoriken i dessa självhjälpsböcker tillskriver läsaren ansvar och framhäver ett hyperindividualistiskt synsätt på psykiska hälsa/ohälsa. LÄS MER

  3. 3. Vad läser vi för barnen i förskolan? : Genusframställning i förskolans bilderböcker.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Cecilia Granberg; [2023]
    Nyckelord :genus; normkritiskt perspektiv; bilderböcker; barnböcker; barnlitteratur;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie var att undersöka hur kön framställs i litteraturen som är tillgänglig för barnen på förskolor. Det gjordes kvalitativ analys från ett normkritiskt perspektiv av de böcker som personalen på fyra olika avdelningar upplevde lästes i störst omfattning för tillfället, totalt åtta böcker. LÄS MER

  4. 4. Att problematisera jämställdhet i japanska läromedel på gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Maria Moriyama; [2023]
    Nyckelord :Japan; jämställdhet; japanska undervisning; japanska samhället och läromedelsanalys;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att analysera hur temat jämställdhet diskuteras i japanska läromedel. Enligt Läroplanen för gymnasieskolan (Gy11) är jämställdhet ett av de grundläggande värdena som utbildningen i skolan ska förvalta. Undervisningen ska leda till kunskaper om könsmönster och hur könsmönster påverkar livsval. LÄS MER

  5. 5. Biologisk mångfald i naturkunskap : En kvalitativ innehållsanalys av biologisk mångfald i läroböcker för naturkunskap 1b på gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Milad Farahdokht; [2023]
    Nyckelord :Biologisk mångfald; biodiversitet; naturkunskap; pluralistisk undervisningstradition; kvalitativ innehållsanalys; läromedelsanalys;

    Sammanfattning : Människan är beroende av biologisk mångfald men utgör samtidigt ett hot mot den. Detta hot kan möjligtvis avhjälpas genom ett förmedlande av kunskaper. Ett sätt på vilket förmedlandet av kunskaper kan ske är genom läroböcker i skolan. LÄS MER