Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 43 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. PEDAGOGISK DOKUMENTATION I FÖRSKOLAN: HUR, VARFÖR OCH BARNS DELAKTIGHET : En studie baserad på förskollärares syn kring arbetet med pedagogisk dokumentation och barns delaktighet.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Emelie Johansson; Marie Sundbohm; [2020]
    Nyckelord :Pedagogisk dokumentation; delaktighet; deltagande; inflytande; vårdnadshavare; förskollärare; förskollärares perspektiv; dokumentation;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur förskollärare ser på arbetet med pedagogisk dokumentation i förskolan. Hur och varför bör arbetet utföras? Hur arbetar förskollärare med att skapa delaktighet för barnen i arbetet med den pedagogiska dokumentationen? Studiens teoretiska utgångspunkt är det sociokulturella perspektivet utifrån Säljös tolkning. LÄS MER

  2. 2. "Man kan inte alltid trolla med knäna" Specialpedagogers uppdrag med att utveckla tillgängliga lärmiljöer

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Anna Bergstrand; [2019]
    Nyckelord :Pedagogiska insatser; Förhållningssätt; Lärmiljö; Motivation; Observation;

    Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract Bergstrand, Anna (2019) ”Man kan inte alltid trolla med knäna”- Specialpedagogers uppdrag med att utveckla tillgängliga lärmiljöer. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö Universitet, 90hp. LÄS MER

  3. 3. Öppna förskolan som arena för föräldraskapsstöd : En kvalitativ intervjustudie

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Heidi Nevala; [2019]
    Nyckelord :föräldraskap; informellt lärande; socialt lärande; tillgänglighet; samverkan;

    Sammanfattning : Studien syftade till att undersöka vilka uppfattningar pedagoger på öppna förskolor har om hur de arbetar med föräldraskapsstöd. Vidare syftade studien till att ta reda på hur öppna förskolans pedagoger upplever att verksamheten kan utvecklas. LÄS MER

  4. 4. Mötet i förskolan ur nyanlända barns föräldraperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Christina Habtout; [2017]
    Nyckelord :Nyanlända föräldrar; förskola; mångkulturalitet; interkulturalitet;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att få en inblick i hur föräldrar till nyanlända barn uppfattar sinsituation i samarbete och i mötet med förskolans personal, under förskolans introduktion ur ettinterkulturellt och sociokulturellt perspektiv. Det är fyra föräldrar som har deltagit i vår studieoch dem är alla nyanlända från Syrien. LÄS MER

  5. 5. Kommunikation och föräldrasamverkan i förskolan : Samverkan mellan svenskspråkig förskolepersonal och föräldrar med andra modersmål

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Helena Wadström; [2016]
    Nyckelord :Förskolepersonal; föräldrar; modersmål; kommunikation; samverkan;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att få kunskap om svenskspråkig förskolepersonals uttryckta tankar och erfarenheter av kommunikation och samverkan med föräldrar med andra modersmål. Me-toden som användes för insamling av data var enskilda intervjuer med fem informanter. LÄS MER