Sökning: "Didaktik läxor"

Visar resultat 21 - 25 av 64 uppsatser innehållade orden Didaktik läxor.

  1. 21. Läxor som tragedi eller romans : En jämförandestudie av relationen mellan elevers val av studieplats och uppfattningar av läxor.

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Henrik Magnusson; [2018]
    Nyckelord :läxor; studier; nytta; gymnasiet; fenomenografi; uppfattning;

    Sammanfattning : According to the law (3 § Skollagen), the school offers a good study environment, but although the school succeeds, many students prefer to study at home. This study explore upper secondary school students' conceptions of homework as well as differences in conceptions between students in a vocational and study preparation program. LÄS MER

  2. 22. Läxor : Att vara eller icke vara

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik

    Författare :Cristofer Andersson; [2018]
    Nyckelord :läxor; uppfattning; upplevelse; fenomenografi; elever;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att uppmärksamma kring hur elever på gymnasienivå uppfattar och förhåller sig till läxor. Studien har genomförts med en kvalitativ metod genom semistrukturerade intervjuer med sju elever, både män och kvinnor, som studerar årskurs ett på en gymnasieskola i mellersta Sverige. LÄS MER

  3. 23. Bedömning i Västerbotten och Österbotten : En kvantitativ studie om hur lärare bedömer matematik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Elin Herrmans; [2018]
    Nyckelord :Bedömningsmetoder; summativ bedömning; formativ bedömning;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att öka kunskapen om vilka bedömningsmetoder lärare i årskurs 4 - 6 använder för bedömning av elever i matematik samt en jämförelse mellan en kommun i Sverige och en finlandssvensk kommun i Finland. Enligt forskning brister det formativa perspektivet på bedömning och summativ bedömning används mest, därför undersöks huruvida lärares bedömning är i linje med forskning. LÄS MER

  4. 24. Efterarbete är minst lika viktigt som förarbete : Lärares återkoppling på läs- och skrivläxor

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Linnéa Törnblom; Michelle Brask; [2018]
    Nyckelord :läxa; förarbete; efterarbete; återkoppling; didaktik; bedömning; skrivutveckling; läsutveckling; formativ; summativ;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur lärare arbetar med återkoppling på läs- och skrivläxor. Hur tas läxor in i undervisningen och hur används de för elevernas utveckling? Undersökningen har gjorts utifrån en kvalitativ metod där lärare både har blivit observerade och intervjuade. LÄS MER

  5. 25. För läxor i tiden : En kvalitativ studie om lärares förhållningssätt till läxor i årskurs 5

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Adam Danielsson; Miriam Elmgren; [2018]
    Nyckelord :läxor; lärare; förhållningssätt; risker; effekter;

    Sammanfattning : Studien undersöker lärares förhållningssätt till läxor i årskurs fem. Studien presenterar Skolverkets defintitioner på olika typer av läxor, en historisk bakgrund av hur läxor har använts i Sverige och tidigare forskning på ämnet. LÄS MER