Sökning: "Didaktik läxor"

Visar resultat 16 - 20 av 64 uppsatser innehållade orden Didaktik läxor.

  1. 16. Formativ planering : Elevers lärande i fysik genom kontinuerlig återkoppling

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för matematikämnets och naturvetenskapsämnenas didaktik

    Författare :Baris Ölcer; [2019]
    Nyckelord :Effect size; problem solving; student monitoring; formative assessment; course planning; feedback; homework; physics; high school; Effektstorlek; problemlösning; elevuppföljning; formativ bedömning; planering; återkoppling; läxor; fysik; gymnasiet;

    Sammanfattning : Både nationella och internationella undersökningar visar att svenska elevers studieresultat i fysik har försämrats. Syftet med denna studie är att undersöka om elever kan få bättre studieresultat om deras arbete enligt kursplaneringen kontrolleras kontinuerligt så att de är i fas med planeringen. LÄS MER

  2. 17. Läxor eller inte? : En studie om lärares syn på läxor i skolans tidiga år

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Emma Bendelin; Anna Hoffman; [2019]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Studien undersöker om, hur och i sådana fall varför lärare i årskurs 1–3 använder läxor och lärarnas attityder till att använda läxor eller inte. För att kunna svara på detta formulerades tre forskningsfrågor som låg till grund för studien som fokuserade på läxans användning och effekter, inom vilka ämnen och vilka olika typer av läxor som används. LÄS MER

  3. 18. Kunskapshöjare eller energislukare? : En studie om uppfattningar om och användningen av läxor bland lärare.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Isabelle Frank; Maja Schols; [2019]
    Nyckelord :Läxor; lärare; uppfattningar; enkät.;

    Sammanfattning : I denna studie var syftet att undersöka lärares uppfattningar om läxor och hur de använder dem i sin undervisning. De teoretiska utgångspunkterna för studien hämtades från Epstein och Van Voorhis (2001). För att svara på frågeställningarna genomfördes en enkätundersökning, med kvalitativa drag, i april 2019. LÄS MER

  4. 19. Låt oss prata om läxor - en studie om hur lärare med olika lång yrkeserfarenhet resonerar om läxor

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Lovisa Halldén; [2018-08-13]
    Nyckelord :läxor; lärare; erfarenhet; matematik; svenska;

    Sammanfattning : Det talas om samhällets ständiga utveckling och visst kan samtliga av oss vittna om samhällets framfart och progression i allmänhet. Likväl förekommer läxor som de alltid gjort, i skolans värld. Det finns inga regler angående brukandet av läxor, därav är det upp till varje lärare hur de väljer att tillämpa och utforma dem. LÄS MER

  5. 20. Ingen är ett oskrivet blad- en intervjustudie om lärares uppfattningar om att stärka nyanlända elevers ordförråd och genomföra kartläggning av deras kunskaper.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Alexandra Rosenlund Ödeslätt; [2018-02-13]
    Nyckelord :Nyanlända elever. Förberedelseklass. Ordförråd. Kartläggning.;

    Sammanfattning : I dagens samhälle finns människor med olika kulturell och språklig bakgrund. Anledningarna till varför människor söker asyl i Sverige är olika från person till person. Den plats där alla nyanlända barn kommer mötas och där alla ska få samma möjligheter är i skolan. För att tillmötes gå en mer inkluderande skola. LÄS MER