Sökning: "Elevers tankar om matematik"

Visar resultat 1 - 5 av 124 uppsatser innehållade orden Elevers tankar om matematik.

  1. 1. Kooperativt lärande i matematikundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Sara Daniary; Nilsson Elin; [2023]
    Nyckelord :de tidiga skolåren; grupparbete; kooperativt lärande; matematik;

    Sammanfattning : Syftet med denna kunskapsöversikt är att ta reda på vad kooperativt lärande är och hur det kan påverka eleverna i skolan i deras matematikinlärning. Matematik handlar inte bara om att hitta rätt svar utan även om att kunna argumentera och resonera kring sina tankar, idéer och strategier. LÄS MER

  2. 2. Elever i matematiksvårigheter : En kvalitativ studie om introduktionselevers tankar kring inkludering och arbetssätt i ämnet matematik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Sofia Holmberg; [2023]
    Nyckelord :arbetssätt; inkludering; introduktionsprogram; matematiksvårigheter;

    Sammanfattning : Den här studien handlar om introduktionselevers tankar kring inkludering och arbetssätt i ämnet matematik. Många elever på grundskolan tycker att matematik är ett svårt ämne. Några av dem når inte ett godkänt betyg i slutet av år 9 och väljer att gå ett introduktionsprogram på gymnasiet. LÄS MER

  3. 3. Lärares tankar kring elevers lärande : Fältstudier och undervisning i utomhusmiljö

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för ingenjörsvetenskap, matematik och ämnesdidaktik (2023-)

    Författare :Linnéa Viberg; Anna Edvall; [2023]
    Nyckelord :Lärmiljö; naturvetenskapliga ämnen; tre perspektiv; utomhusundervisning;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att beskriva lärares tankar kring elevers lärande ochderas syn på att variera lärmiljöer i undervisningen av de naturvetenskapliga ämnena. Vilka uppfattningar har egentligen lärare omhur det påverkar elevernas inlärning att variera lärmiljöer? Tidigare forskning visar att lärare upplever att elevers kunskaper främjas av att använda sig av varierade lärmiljöer i de naturvetenskapliga ämnena. LÄS MER

  4. 4. Ett SEende arbetssätt i matematik : ur ett specialpedagogiskt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Karin Stenegård; Susanne Lindgren; [2023]
    Nyckelord :Matematik; specialpedagogik; inkludering; delaktighet; differentiering; öppna frågor; samarbete;

    Sammanfattning : A Visual Method in Mathematics – from a special need education perspective Sverige har under en längre tid påvisat låga resultat i matematik i internationella mätningar. Vissa källor anser att det beror på att matematikundervisningen inte följer läroplanens mål med att vara ett problemlösande och reflekterande ämne. LÄS MER

  5. 5. Konsten att kommunicera matematik : En studie av lärares muntliga helgruppskommunikation i årskurs 1

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Axel Berggren; Sofie Clewebrink; [2023]
    Nyckelord :kommunikation; matematik; lärare; årskurs 1;

    Sammanfattning : Lärares muntliga helgruppskommunikation spelar en viktig roll för elevers lärande i matematik. Trots detta präglas matematikundervisningen i Sverige av enskilt arbete och lågkvalitativa matematiska samtal (Skolinspektionen, 2009, 2020). LÄS MER