Sökning: "Emma Prytz"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden Emma Prytz.

  1. 1. 40 år med multiplikation i läromedel : En analys av hur multiplikation framställs i läromedel för årskurs fyra

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Emma Svensson; Olle Hessle; [2022]
    Nyckelord :Läromedel; multiplikation; årskurs fyra; Bernstein; klassifikation; inramning;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att undersöka multiplikation i läromedel från årskurs fyra för att se vad som påverkar multiplikationens struktur och innehåll. För att undersöka detta har studien utgått från följande frågeställningar: ”Hur framställs multiplikation i läromedlen, utifrån begreppen klassifikation och inramning?”, ”Hur förändras läromedlen mellan olika läroplaner, utifrån begreppen klassifikation och inramning?” samt ”Hur skiljer sig multiplikationens klassifikation och inramning mellan de olika läromedlen?”. LÄS MER

  2. 2. Läsförståelse X Läsandets syfte och sammanhang = Läsning? : En granskning av skriftspråkliga diskurser inom Läslyftet.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Emma Prytz; Petra Olsson; [2017]
    Nyckelord :Didaktik; Läslyftet; Diskursanalys; Tidig läsinlärning; Skriftspråkliga diskurser;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  3. 3. "Ska alla få lyckas?" : En kvalitativ studie om individanpassad undervisning för nyanlända elever.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Petra Olsson; Emma Prytz; [2016]
    Nyckelord :nyanlända elever; kartläggning; flerspråkighet; individanpassad undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka om och hur skolan organiserar kartläggningen av nyanlända elevers kunskaper, hur dessa kartläggningar ligger till grund för den individanpassade undervisningen samt att ta reda på hur lärare arbetar för att undervisningen i klassrummet ska vara individanpassad. Detta ur ett lärarperspektiv då vi vill ta reda på hur arbetet i klassrummet organiseras och utförs. LÄS MER

  4. 4. Individanpassad undervisning i en förskoleklass - lärarnas reflektioner

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Emma Anzelius; Elin Prytz; [2012]
    Nyckelord :Det pedagogiska ledarskapet; Individanpassad undervisning; Material; Sociokulturellt perspektiv; Varierat arbetssätt;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att synliggöra lärarnas reflektioner om individanpassad undervisning, samt hur den konkretiseras i en förskoleklass. Studiens tre frågeställningar är: Hur talar lärarna om individanpassad undervisning?, Hur synliggörs lärarnas pedagogiska ledarskap i undervisningssituationer? samt I vilken utsträckning och på vilket sätt tar lärarna hänsyn till varje elevs behov och förutsättningar i undervisningssituationer? Detta undersöks utifrån ett sociokulturellt perspektiv på barns lärande. LÄS MER