Sökning: "Enskilda huvudmän"

Visar resultat 1 - 5 av 18 uppsatser innehållade orden Enskilda huvudmän.

  1. 1. Skolchefens makt och inflytande

    Master-uppsats,

    Författare :Maria Weståker; [2023]
    Nyckelord :superintendent; schoolboard; educational leadership; school management; Foucault; power and influence; skolchef; huvudman; skolstyrelse; styrning; Foucault; makt och inflytande;

    Sammanfattning : Abstract  The purpose of this study is to investigate the perceived power and influence of superintendents in relation to their state-appointed role in the Education Act, and the autonomy it provides. This qualitative study uses Foucault’s analysis of power as its theoretical framework. LÄS MER

  2. 2. Offentlighet och sekretess i skolan : En jämförelse mellan enskilda och kommunala huvudmän utifrån offentlighetsprincipens syften

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Tholander Amanda; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  3. 3. Hela skolans ansvar? : En kvalitativ studie om hur samverkan kring vägledning i vid bemärkelse koordineras på gymnasieskolor

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Henrik Hansson; Ante Fahlgren; [2022]
    Nyckelord :vägledning i vid bemärkelse; samverkan; organisation; gymnasieskolan; studie- och yrkesvägledare.;

    Sammanfattning : Vägledning i vid bemärkelse beskrivs av Skolverket som all verksamhet som ska bidra till elevers utvecklande av kompetenser relaterade till framtida beslut om studie- och yrkesval. För att elever ska kunna utveckla denna valkompetens krävs det samverkan mellan all pedagogisk skolpersonal och det är enligt Skolverket rektorns ansvar att koordinera detta. LÄS MER

  4. 4. Utbildning på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet : Huvudmannens uppfattning av vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet och beskrivning av organisering

    Master-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Sophie Rönnklint; [2022]
    Nyckelord :Scientific knowledge; proven experience; education; organising; action nets; the accountable authority; phenomenography; a theory of organizing; Vetenskaplig grund; beprövad erfarenhet; utbildning; organisering; handlingsnät; huvudmannen; fenomenografi; en teori om organisering;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att bidra med kunskap om huvudmannens uppfattning av vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet och huvudmannens beskrivning av organisering enligt uppdraget med en utbildning som vilar på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. Essän utgår från två övergripande frågeställningar; Hur uppfattar huvudmannen innebörden av vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet? och Hur beskriver huvudmannen arbetet med att planera, genomföra och följa upp en utbildning som vilar på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet? Teoretiska utgångspunkter är fenomenografin, där uppfattningsbegreppet är centralt, och en teori om organisering som bidrar till att utforska organisering genom att identifiera organisationens handlingsnät. LÄS MER

  5. 5. Gymnasielärares planering av teknikundervisning med stöd av erfarenhet och beprövad erfarenhet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Al-Dawod Mohammed; [2020]
    Nyckelord :Beprövad erfarenhet; Didaktik; Formativ bedömning; Kollegialt lärande; Planering; Summativ bedömning; Teknikdidaktik; Vetenskaplig grund;

    Sammanfattning : Med min tidigare erfarenhet som civilingenjör i maskinteknik och högskolelärare, har jag i min undervisning märkt av hur viktigt det är att man lär sig av sin tidigare arbetslivserfarenhet och tar tag i problemen som kan uppstå. Det är viktigt för att eleverna ska lära sig, men även för att jag som lärare, ska kunna utvecklas i min undervisning. LÄS MER