Sökning: "Förkunskaper och förmågor"

Visar resultat 16 - 20 av 27 uppsatser innehållade orden Förkunskaper och förmågor.

  1. 16. Utmaningar i gymnasielärares arbete med de matematiska förmågorna

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Hanna Carlsson; [2017]
    Nyckelord :lärares erfarenheter; matematiska förmågor; procedurfokus; utmaningar;

    Sammanfattning : Detta examensarbete tar sin utgångspunkt internationella undersökningar och forskning om matematikundervisningen i Sverige. En nedåtgående trend har beskrivits parallellt med att svensk skola har kritiserats för en undervisning med alltför stort fokus på procedurer, enskilt räknande samt utantillkunskap och för lite utrymme för bland annat problemlösning och kreativt matematisk tänkande. LÄS MER

  2. 17. Hur arbetar lärare med elever som har läs- och skrivsvårigheter?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Johanna Kesenci; Mimmi Sundin; [2017]
    Nyckelord :läs- och skrivsvårigheter; förkunskaper; arbetssätt; språkutveckling;

    Sammanfattning : Denna uppsats är gjord utifrån en systematisk litteraturstudie där vetenskapliga artiklar och avhandlingar ligger till grund för undersökningen. Syftet med vår systematiska litteraturstudie är att ta reda på vilka förkunskaper lärare bör ha samt vilka metoder och arbetssätt som lärare kan arbeta utifrån för att undervisa språkutvecklande för elever med läs- och skrivsvårigheter. LÄS MER

  3. 18. Inkluderande begreppsbaserad undervisning i samhällskunskap med learning study som metod/ Including concept-based teaching in civics with learning study as a method

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Peter Liljekvist; Gordana Krstic; [2017]
    Nyckelord :Begreppsbaserad undervisning; Inkludering; Learning study; Lärandeobjekt; Samhällsekonomi; Variationsmönster; Variationsteori;

    Sammanfattning : Gordana Krstic och Peter Liljekvist (2017). Inkluderande begreppsbaserad undervisning i samhällskunskap med learning study som metod. Including concept-based teaching in civics with learning study as a method. Specialpedagogprogrammet, Lärande och Samhälle, Skolutveckling och Ledarskap, Malmö Högskola. LÄS MER

  4. 19. Högskolelärares syn på nya studenters förkunskaper och förmågor

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Matilda Olsson; John Berggren; [2017]
    Nyckelord :Förkunskaper och förmågor; naturvetenskaplig högskoleutbildning; kunskapskrav; intervju;

    Sammanfattning : Högskoleverket har gjort ett flertal studier som visar att studenters förkunskaper har förändrats under senare år, ofta till det sämre. Även i systematiska undersökningar såsom TIMSS och PISA visar resultaten under senare år att kunskaperna minskar. LÄS MER

  5. 20. Vad kan vanligt förekommande matematikläxor ge elever och deras kunskapsutveckling? : En litteraturstudie om hur matematikläxor kan påverka elevers utvecklande av matematiska kunskaper med inriktning mot kunskapsmålen i årskurs 1-3

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Anna Magnusson; [2016]
    Nyckelord :läxa; matematik; effekt; prestation; inverkan; grundskola;

    Sammanfattning : I den här studien har syftet varit att undersöka hur matematikläxor påverkar elevernas kunskapsutveckling. Det finns många olika perspektiv att belysa detta på, i det här fallet har fokus legat på lärarens undervisning i årskurs 1-3, där matematikläxor utgör en del av undervisningen som ska ge eleverna förutsättningar och möjligheter att nå kunskapsmålen. LÄS MER