Sökning: "Förkunskaper och förmågor"
Visar resultat 21 - 25 av 27 uppsatser innehållade orden Förkunskaper och förmågor.
21. Resonemangsförmågan inom området algebra : En litteraturstudie om vilken typ av uppgifter som ger elever i årskurs 4-6 en möjlighet att visa matematiska resonemang
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbeteSammanfattning : Med utgångspunkt i en av matematikämnets förmågor, resonemangsförmågan, redogör denna studie för vilken typ av uppgifter inom området algebra som ger elever i årskurs 4-6 en möjlighet att få visa sin resonemangsförmåga, och vad läraren kan göra för att främja detta i arbetet med uppgifterna. Denna frågeställning besvaras genom en systematisk litteraturstudie som utgår ifrån vad tidigare forskning kommit fram till om ämnet. LÄS MER
22. Aritmetikdopning räcker det? : En studie utförd i årskurserna 2 och 3
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematikdidaktik (MD)Sammanfattning : Syftet med den här studien var att undersöka om och hur aritmetikdopning av textuppgifter kan anpassas till elevernas kognitiva förmågor och förkunskaper samt om det är andra faktorer som påverkar elevernas möjlighet att lösa dem. Metoderna som användes var ett test med eget konstruerade aritmetikdopade textuppgifter samt intervjuer. LÄS MER
23. Ska vi förbereda oss för morgondagen med gårdagens metoder eller bör vi gå vidare? : En studie om gymnasielärares resonemang kring användande av kamratbedömning i undervisningen
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : I studien studeras lärares resonemang gällande användande av kamratbedömning i undervisningen. Studien bidrar till att öka förståelsen om kamratbedömning och hur verksamma gymnasielärare resonerar kring de möjligheter och hinder de upplever med metoden. LÄS MER
24. Bevarande av svårersättlig arbetsrelaterad kunskap
Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för ekonomi, samhälle och teknikSammanfattning : Frågeställning: Vad har erfaren personal för svårersättlig arbetsrelaterad kunskap? Hur bevaras dessa kunskaper? Vilka hinder förekommer för bevarande av kunskaperna? Syfte: Syftet är att beskriva kunskapsbevarande i praktiken och förekommande hinder gällande svårersättlig kunskap i svensk kontext. Metod: Studien är av kvalitativ abduktiv karaktär och baseras på teorier och modeller om kunskap och kunskapsbevarande. LÄS MER
25. Variationsrika uppgifter med syfte att utveckla matematiska förmågor : En analys av komplexa tal inom gymnasiekursen Matematik 4
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för datavetenskap, fysik och matematik, DFMSammanfattning : Det finns ett behov av att kombinera förmågor och variation i undervisningen i högre kurser på gymnasiet då det uppfattas som att kurserna blir mer abstrakta, ensidiga och läroboksbundna. Syftet är att höja elevernas måluppfyllelse. LÄS MER