Sökning: "Förkunskaper och förmågor"

Visar resultat 21 - 25 av 27 uppsatser innehållade orden Förkunskaper och förmågor.

  1. 21. Resonemangsförmågan inom området algebra : En litteraturstudie om vilken typ av uppgifter som ger elever i årskurs 4-6 en möjlighet att visa matematiska resonemang

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Niclas Nordin; [2016]
    Nyckelord :Matematik; resonemang; förmåga; problemlösning; algebra; årskurs 4-6;

    Sammanfattning : Med utgångspunkt i en av matematikämnets förmågor, resonemangsförmågan, redogör denna studie för vilken typ av uppgifter inom området algebra som ger elever i årskurs 4-6 en möjlighet att få visa sin resonemangsförmåga, och vad läraren kan göra för att främja detta i arbetet med uppgifterna. Denna frågeställning besvaras genom en systematisk litteraturstudie som utgår ifrån vad tidigare forskning kommit fram till om ämnet. LÄS MER

  2. 22. Aritmetikdopning räcker det? : En studie utförd i årskurserna 2 och 3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematikdidaktik (MD)

    Författare :Marie Jansson; [2015]
    Nyckelord :aritmetikdopning; individualisering; differentiering; svårighetsgrad; undervisning; kognitiva förutsättningar; textuppgifter;

    Sammanfattning :   Syftet med den här studien var att undersöka om och hur aritmetikdopning av textuppgifter kan anpassas till elevernas kognitiva förmågor och förkunskaper samt om det är andra faktorer som påverkar elevernas möjlighet att lösa dem. Metoderna som användes var ett test med eget konstruerade aritmetikdopade textuppgifter samt intervjuer. LÄS MER

  3. 23. Ska vi förbereda oss för morgondagen med gårdagens metoder eller bör vi gå vidare? : En studie om gymnasielärares resonemang kring användande av kamratbedömning i undervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Mathilde Hansen; Kim Bellander; [2014]
    Nyckelord :Pedagogik; Gymnasium; Intervju; Formativ; Kamratbedömning;

    Sammanfattning : I studien studeras lärares resonemang gällande användande av kamratbedömning i undervisningen. Studien bidrar till att öka förståelsen om kamratbedömning och hur verksamma gymnasielärare resonerar kring de möjligheter och hinder de upplever med metoden. LÄS MER

  4. 24. Bevarande av svårersättlig arbetsrelaterad kunskap

    Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för ekonomi, samhälle och teknik

    Författare :Niklas Sanfridson; Martin Buss; [2014]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Frågeställning: Vad har erfaren personal för svårersättlig arbetsrelaterad kunskap? Hur bevaras dessa kunskaper? Vilka hinder förekommer för bevarande av kunskaperna? Syfte: Syftet är att beskriva kunskapsbevarande i praktiken och förekommande hinder gällande svårersättlig kunskap i svensk kontext. Metod: Studien är av kvalitativ abduktiv karaktär och baseras på teorier och modeller om kunskap och kunskapsbevarande. LÄS MER

  5. 25. Variationsrika uppgifter med syfte att utveckla matematiska förmågor : En analys av komplexa tal inom gymnasiekursen Matematik 4

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för datavetenskap, fysik och matematik, DFM

    Författare :Katarina Brännström; [2012]
    Nyckelord :Matematiska förmågor; förmågor; variationsteori; komplexa tal; matematikdidaktik;

    Sammanfattning : Det finns ett behov av att kombinera förmågor och variation i undervisningen i högre kurser på gymnasiet då det uppfattas som att kurserna blir mer abstrakta, ensidiga och läroboksbundna. Syftet är att höja elevernas måluppfyllelse. LÄS MER