Sökning: "Förskolepedagogik"
Visar resultat 26 - 30 av 74 uppsatser innehållade ordet Förskolepedagogik.
26. ”Jag försöker att inte köna barnen på min förskola” : En diskursanalytisk studie om normkritiskt pedagogiskt arbete i förskola
Master-uppsats, Institutionen för pedagogik och didaktikSammanfattning : Startpunkten för denna masteruppsats var mina egna erfarenheter av att ha försökt arbeta med normkritisk pedagogik i förskolan och de funderingar, möjligheter och hinder jag då mötte. Det tycks som att det är lättare att skriva om och tänka kring dessa frågor än att faktiskt själv genomföra dem i praktiskt pedagogiskt arbete. LÄS MER
27. Strukturell rasism och förskolepedagogik : En fokusgruppsstudie om bilderbokens inverkan på rasifieringsprocesser
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)Sammanfattning : Enligt kritisk rasteori är rasism en struktur som genomsyrar hela samhället och upprätthålls av vardagsrasism. Föreliggande studie syftar därför till att undersöka vita barns uppfattningar om "ras" i homogent vita förskolor i Sverige samt hur dessa kan påverkas genom bilderböcker. LÄS MER
28. Barns reflekterande kring en naturvetenskaplig aktivitet - en kvalitativ studie : Experiment med apelsiner
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap (from 2013)Sammanfattning : My studies are based on finding out what impact science has on the children. I presented a simple experiment with oranges. What is it the kids reflect on during a science activity? With the help of video recordings (I -pad) and phenomenography as a starting point, I get the verbal and non-verbal expression, which is important in my research. LÄS MER
29. Förskolebarns språk- och läsutveckling i självvalda aktiviteter. : - en studie om pedagogers föreställningar av och arbetsmetoder kring självvalda aktiviteter.
M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)Sammanfattning : Syftet med den här studien är att undersöka vilka föreställningar det finns hos pedagoger i samband med barns självvalda aktiviteter kopplat till språk- och läsutveckling. Vi har också valt att titta på vilka arbetsmetoder som användes i praktiken för att främja barns språk- och läsutveckling. LÄS MER
30. Förskollärares uppfattningar om hållbar utveckling : En kvalitativ intervjustudie utifrån en fenomenografisk ansats Louise Henning Förskolepedagogik V, självständigt arbete Självständigt arbete, 15 högskolepoäng Vårterminen 2014
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskapSammanfattning : .... LÄS MER