Sökning: "Femåringar"
Visar resultat 1 - 5 av 65 uppsatser innehållade ordet Femåringar.
1. "För då kanske det kommer luft i den dära fallskärmsgrejen" : En kvalitativ designstudie i förskolan om barns förståelse för den fysikaliska modellen fritt fall.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitetSammanfattning : Denna studie har som syfte att bidra med kunskap om hur barn kommunicerar och förstår kring den fysikaliska modellen fritt fall genom att arbeta med experiment utifrån den didaktiska modellen POE (predict, observe, explain). Undervisningen som bedrivs i studien är planerad utifrån variationsteorin. LÄS MER
2. "Vi har inte tid att berätta, vi måste bygga" : Barns samarbetsstrategier och konstruktionssamtal i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)Sammanfattning : The purpose of this study is to bring more knowledge as to how five-year-olds are collaborating in a construction activity in preschool. The purpose is also to bring light to how the children are communicating with each other regarding the constructions. The method which we applied to this study was participant observation. LÄS MER
3. ”Titta!” : En multimodal interaktionsanalys av hur barn i femårsåldern använder och bemöter uppmärksamhetssökande språkliga praktiker under fri lek
Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för datavetenskapSammanfattning : Delad uppmärksamhet och affective stances är viktiga sociala verktyg och fundamentala moment vid barn–barn-interaktion. Syftet med den genomförda studien var att undersöka hur femåringar använder sig av och bemöter samtalsturer innehållande uppmärksamhetssökande språkliga praktiker under fri lek, samt hur de modifierar dessa samtalsturer för att presentera förhöjda affective stances. LÄS MER
4. Hur femåringar i förskolan interagerar med digital programmering : En kvalitativ studie om programmering i förskolan
M1-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknikSammanfattning : Syftet med studien var att utifrån barns perspektiv, synliggöra hur femåringar i förskolan interagerar med varandra och artefakter som till exempel en robot när de programmerar. Vidare syftar studien till att beskriva och diskutera barns erfarenheter och förhållningssätt till programmering i förskolan. LÄS MER
5. Matematikundervisning i förskolan : en kvantitativ studie om spontan och planerad undervisning
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Inledning: Matematik är inget vi människor kan komma undan och matematik är något som finns överallt i vår omgivning. Forskningsresultat har visat att majoriteten av barn som i senare ålder börjar skolan har bristande kunskaper i matematikens olika områden. LÄS MER