Sökning: "Filmpedagogik"

Visar resultat 11 - 14 av 14 uppsatser innehållade ordet Filmpedagogik.

  1. 11. Filmpedagogik i en digital era : att sätta barnen och kameran i centrum

    Master-uppsats, Konstfack/IBIS - Institutionen för bild- och slöjdpedagogik

    Författare :Linda Sternö; [2017]
    Nyckelord :Filmpedagogik; Camera obscura; Medie- och informationskunnighet; Filmkunnighet;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka filmpedagogik i en digital era, genom att sätta barnen ochkameran i centrum. Studien placerar sig inom forskningsområdet visuell kultur och är gjordmed hjälp av dubbla perspektiv; det konstnärliga/praktiska och det vetenskapliga/pedagogiska. LÄS MER

  2. 12. Film och fritidshemmet – fiende eller frände? : En kvalitativ studie om filmens plats i fritidshemmet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Anna Wendel; Cajsa Stina Tholinder; [2017]
    Nyckelord :fritidshem; film; filmpedagogik; representation;

    Sammanfattning : I detta arbete undersöks filmens plats i fritidshemsverksamheten, vad som visas i verksamheten och hur det motiveras. Utifrån detta har vi utfört 11 kvalitativa intervjuer med pedagoger verksamma inom fritidshemmet. LÄS MER

  3. 13. Film som didaktisk resurs i religionsämnet : - Religionskunskapslärares syn på film i undervisningen

    Magister-uppsats, Högskolan Dalarna/Religionsvetenskap

    Författare :Veronica Göthe; [2016]
    Nyckelord :Film; Religion; Religionsundervisning; Religionsdidaktik; Filmpedagogik;

    Sammanfattning : The purpose of this thesis is to examine how some Swedish teachers use film and movies as a resource when they teach religious studies in upper secondary school. Three questions were created to define the main focus of the thesis namely how the teachers perceived how they used film, how they justified there use and which advantages and disadvantages they see with using film in their teaching. LÄS MER

  4. 14. Titta, språka, problematisera : Hur svensklärare kan arbeta normproblematiserande och språkutvecklande med film som didaktiskt verktyg

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Anna Ridell; Sascha Hellman; [2011]
    Nyckelord :film; normproblematisering; språkutveckling; normer; filmpedagogik;

    Sammanfattning : Det här examensarbetet undersöker hur fyra svensklärare verksamma inom grundskolan och gymnasiet använder film som didaktiskt verktyg i syfte att normproblematisera och utveckla elevers språk. Metoden som används är semistrukturerad intervju. LÄS MER