Sökning: "Filmpedagogik"
Visar resultat 6 - 10 av 14 uppsatser innehållade ordet Filmpedagogik.
6. Mediespecifika perspektiv på filmpedagogik : En undersökning av samtida filmhandledningar
Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/BildproduktionSammanfattning : Uppsatsen ämnar ge perspektiv på filmpedagogiska ideal vid analys av film i skolan. Studienundersöker vilken roll filmens formalistiska berättarkomponenter kan få i filmpedagogiskaresurser riktade till skolverksamheten, genom att analysera samtida filmhandledningarproducerade av Svenska Filminstitutet. LÄS MER
7. Film i skolan - vita duken som vita tavlan : En komparativ studie om högstadieelevers perception av film och litteratur, utifrån informella och examinerande samtal i svenskundervisningen
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Institutionen för språkdidaktikSammanfattning : In today’s Swedish classroom, film is used as a class guard, reward or a comparison to literature rather than a didactic tool. Although film is present in most students’ everyday life, literature is still seen as the highest form of fiction. LÄS MER
8. Pocahontas och undervisning för hållbar utveckling - en komparativ studie om social, ekonomisk och ekologisk hållbarhet
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskapSammanfattning : Uppsatsen analyserar Virginia Watsons skrivna verk Indianprinsessan Pocahontas (1925) och Disneys animerade film Pocahontas (1995). Syftet med analysen är att undersöka vilka sociala, ekonomiska och ekologiska hållbarhetsteman som framträder i respektive verk och vilka förändringar som förekommer i adaptionen gällande hållbar utveckling. LÄS MER
9. Filmhandledningar som läromedel : En undersökning av filmhandledningar från Svenska Filminstitutet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskapSammanfattning : I den här uppsatsen undersöker jag filmhandledningar, ett läromedel riktat till lärare, utgivet av Svenska Filminstitutet. Jag undersöker vilka slags frågor som ställs i filmhandledningarna och sätter dem i relation till: filmpedagogisk forskning, läroplanen och lärares efterfrågan på material. LÄS MER
10. Kalle och chokladfabriken : – En adaptionsstudie
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskapSammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka vad som skett i överföringen av Roald Dahls bok Kalle och chokladfabriken (1984) till filmatiseringen med samma namn regisserad av Tim Burton (2005). Det som mer specifikt fokuseras på i analysen är vad som skett med karaktärerna, om genren har påverkats och vad som har lagts till och tagits bort. LÄS MER