Sökning: "Finmotoriska svårigheter"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden Finmotoriska svårigheter.

  1. 1. Digital tillgänglighet genom smartklockans sensorer : En studie om navigering på mobilwebb för användare med finmotoriska svårigheter

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för innovation, design och teknik

    Författare :Carl-Peter Asp; Carl Battistich; [2024]
    Nyckelord :Finmotoriska svårigheter; smartklocka; mobilwebb; digital tillgänglighet;

    Sammanfattning : Med hjälp av den digitala tekniken i vår vardag kan vi kommunicera, betala och använda oss av sociala medier som är en stor del av samhället. Personer med finmotoriska svårigheter upplever att det finns ett fysiskt hinder att använda sig av den digitala tekniken och lever därför i digitalt utanförskap. LÄS MER

  2. 2. En tillgängligare mobilwebb för personer med finmotoriska svårigheter

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för innovation, design och teknik

    Författare :Frida Westerlund; Tim Eklund Dafteke; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Idag behöver varken offentliga eller privata aktörer tillämpa tillgänglighetsanpassningar på sina hemsidor när de besöks från smartmobilens webbläsare. Det finns inga krav på att vara inkluderande för människor med finmotoriska svårigheter eller rörelsenedsättningar som använder sin smartmobil för att nyttja internet. LÄS MER

  3. 3. Läsplattan i undervisningen : – En enkätstudie i skolans tidiga år

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Filip Lindmark; [2019]
    Nyckelord :Läs- och skrivsvårigheter; IKT; Läsplattan Ipad ; Sociokulturella perspektivet;

    Sammanfattning : Denna studie handlar om hur läsplattan används i läs- och skrivinlärningen i skolans tidiga år. Syftet med studien är att undersöka lärares uppfattningar om läsplattan som digitalt redskap i undervisningen. Ett specifikt fokus riktas mot de elever som lärarna upplever har svårigheter i sin läs- och skrivinlärning. LÄS MER

  4. 4. IKT som stöd i grundsärskolan : Några pedagogers uppfattningar om IKT som stöd i elevers läs- och skrivundervisningen i grundsärskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet

    Författare :Jonas Carlberg; [2018]
    Nyckelord :ICT; read- and write teaching; compulsory schools for pupils with learning disabilities; socio-cultural perspective; IKT; läs- och skrivundervisning; grundsärskola; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap om några pedagogers erfarenheter av IKT som stöd i läs- och skrivundervisning i grundsärskolan. De forskningsfrågor som ställts är hur pedagoger inom grundsärskolan beskriver att de använder IKT som stöd för elever i läs- och skrivundervisning, vad pedagogerna uttrycker för inställning till IKT och vilka för- och nackdelar som de kan se kring användandet av IKT som stöd i läs- och skrivundervisningen. LÄS MER

  5. 5. Teknikstöd för barn med neuropsykiatrisk funktionsnedsättning i skolmiljö : En litteraturöversikt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Hälsa och rehabilitering

    Författare :Maria Henriksson; Sofia Svensson; [2017]
    Nyckelord :arbetsterapi; neuropsykiatri; skola; barn; teknik; hjälpmedel;

    Sammanfattning : Bakgrund: Barn med Neuropsykiatrisk funktionsnedsättning (NPF) kan ha kognitiva svårigheter och svårt att anpassa sig och kan behöva individuellt stöd. Tekniken förändras och utvecklas snabbt vilket kan, när det används, ha en inverkan på det dagliga livet för barn med kognitiva funktionsnedsättningar i skolmiljö. LÄS MER