Sökning: "gruppdynamik förskola"
Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden gruppdynamik förskola.
1. ”Vi löser det” : Maktrelationer mellan yrkesroller i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)Sammanfattning : Abstract Den svenska förskolan har stegvis gått från en platt till en hierarkisk förskoleorganisation. Förskolans läroplan reviderades 2018 och med detta uppdaterades ansvarsområdena i verksamheten och förskollärarna fick ansvaret för den pedagogiska verksamheten. LÄS MER
2. Pedagogers arbete med gruppkänsla i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur förskolepedagoger ser på och arbetar med trygghet, gruppkänsla och gruppstärkande aktiviteter i förskolans vardag. Undersökningen har genomförts genom kvalitativa intervjuer på två förskolor i Skåne. LÄS MER
3. “Med frihet kommer ansvar” - Pedagogers syn på gränser i utemiljön
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete har varit att undersöka och få större förståelse för hur pedagoger upplever vilka utmaningar som uppstår i en utemiljö, utan fysiska gränser för var barnen får vistas, och vilken betydelse disciplin får inom förskolans ramar. Utgångspunkten för fallstudien var en uteverksamhet med en unik avdelning helt utan inhägnad såsom staket. LÄS MER
4. Betydelsen av barngruppens storlek i förskolan : En enkätstudie riktad till verksamma pedagoger i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Syftet med denna studie har varit att lyfta fram hur pedagoger i förskolan förhåller sig till en verksamhet med vad de anser vara en stor barngrupp. Vi har genomfört en kvantitativ studie med hjälp av en enkät. Enkäten var riktad till verksamma pedagoger i förskolan. LÄS MER
5. Det verkade så enkelt : En essä om attleda ett arbetslag
M1-uppsats, Södertörns högskola/LärarutbildningenSammanfattning : I denna essä reflekterar jag över ett dilemma som är egenupplevt. Dilemmat handlar om svårigheten i att leda ett arbetslag som ännu inte är färdig utbildad förskollärare. Dilemmat belyser min utvecklingsprocess som jag genomgått under min erfarenhetsbaserade förskollärarutbildning. LÄS MER