Sökning: "Fjärr undervisning"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden Fjärr undervisning.

  1. 1. Psykologilärares didaktiska strategier under fjärroch distansundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Anton Lindén; [2022]
    Nyckelord :Distansundervisning; fjärrundervisning; ämnesdidaktik; psykologi;

    Sammanfattning : Under covid-19-pandemin bedrevs undervisningen i gymnasieskolan i perioder som fjärroch distansundervisning. En ny skollag har senare öppnat upp för möjligheterna att i någonmån fortsätta bedriva fjärr- och distansundervisning. LÄS MER

  2. 2. När kamerorna slocknat : hur fyra gymnasielärare upplevde övergången till distansundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Peter Werner; [2022]
    Nyckelord :Distansundervisning; fjärrundervisning; digitalisering; transaktionell distansteori; sociokulturellt perspektiv; samhällskunskap;

    Sammanfattning : Under covidpandemin som startade 2020 har svenska gymnasieskolor i omgångar bedrivit sin undervisning på distans. Denna uppsats har för avsikt att med utgångspunkt i intervjuer med fyra lärare undersöka övergången från klassrumsundervisning till fjärr- och distansundervisning. LÄS MER

  3. 3. Fjärr- och distansundervisning för ”särskilt sårbara elever” under Covid-19-pandemin : En kvalitativ studie ur ett sociokulturellt perspektiv

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Erik Carlsson; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka vad specialpedagoger i gymnasieskolan säger om situationen för elevgruppen som bedömdes vara särskilt sårbara vid fjärr- och distansundervisning till följd av Covid-19-pandemin, samt att ta reda på vad specialpedagoger lyfter fram som framgångsfaktorer för att stötta denna elevgrupp under denna tid. Begreppet särskilt sårbar vid fjärr- och distansundervisning har använts då Specialpedagogiska skolmyndigheten identifierat vissa elever som särskilt sårbara till följd av den plötsligt uppkommna fjärr- och distansundervisningen. LÄS MER

  4. 4. Möjligheter och utmaningar med webbaserad SFI-undervisning : En kvalitativ studie om sex lärares uppfattningar om fjärr- och distansundervisning på SFI kurs C under Coronapandemin 2020

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för språk, litteratur och lärande

    Författare :Nurbika Abdulmuslimova; [2021]
    Nyckelord :Svenska för invandrare SFI ; digitala verktyg; webbaserad undervisning; fjärrundervisning; distansundervisning; muntlig interaktion; muntlig produktion;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att skapa kunskap om SFI-lärares arbete kring webbaserad undervisning, samt vilka digitala verktyg de använder och på vilket sätt lärarna främjar språkinlärning, när det gäller muntlig interaktion och produktion och vilka metoder som används. Jag vill också ta reda på vad SFI-lärarna har för utmaningar och möjligheter med undervisning på distans. LÄS MER

  5. 5. Avståndet ökar - Matematiklärare på gymnasienivå ger sitt perspektiv på fjärrundervisningen i samband med covid-19-pandemin

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Peter Johnsson; Johan Huang; [2021]
    Nyckelord :covid-19; didaktiskt kontrakt; distansundervisning; fjärrundervisning; gymnasiet; lärare; matematik; vuxenutbildning;

    Sammanfattning : I samband med covid-19-pandemin rekommenderades gymnasieskolor att övergå till fjärr- och distansundervisning. Det gjorde att lärarna behövde ställa om till en undervisning som till stor del skulle ske via nätet. Tidigare forskning inom området har presenterats. LÄS MER