Sökning: "Formellt och informellt lärande"
Visar resultat 21 - 25 av 131 uppsatser innehållade orden Formellt och informellt lärande.
21. Hur struktureras musikundervisningen? : En studie om högstadielärares syn på elevinflytande i musikklassrummet
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)Sammanfattning : Hur mycket ska eleverna få bestämma över undervisningsmaterialet? Vilket sätt ska musiken läras ut för att vara mest givande för eleverna? Är genrebredd viktigt för eleverna? Hur viktigt är det att eleverna har roligt i klassrummet? I denna uppsats fokuseras detta inom musikundervisning på högstadiet. Formellt och informellt lärande enligt Göran Folkestads teorier kommer att ligga till grund för studien med skolans läroplan som bakgrund. LÄS MER
22. “För mig är kollegialt lärande både det formella och informella kunskapsöverförandet som sker kollegor emellan” : En intervjustudie av högstadielärares upplevelser kring kollegialt lärande på fristående skolor i Stockholmsområdet
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Idag ställs högre krav på lärare i sitt yrke, då utförandet av arbetsuppgifter kräver att ständigt uppdatera sina ämnes- samt yrkeskunskaper. Detta kan göras genom kollegialt lärande, som en form av kompetensutvecklingsinsats för lärare vilken innefattar kunskapsöverföring mellan kollegor. LÄS MER
23. Det livslånga lärandet på arbetsplatsen : En studie om hur det livslånga lärandet kan främjas på arbetsplatsen
Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskapSammanfattning : I dagens globaliserade, tekniska och föränderliga samhälle är livslångt lärande på arbetsplatsen betydelsefullt för både organisationer och anställda. Forskning visar hur lärande på arbetsplatsen är en process som pågår dagligen, både formellt och informellt. LÄS MER
24. Kaffeautomaten - Erfarenhetsöverföringens Mekka : En kvalitativ undersökning av projektledares upplevelser av erfarenhetsöverföring i infrastrukturprojekt vid fjärrarbete
Magister-uppsats, Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)Sammanfattning : Covid-19, pandemin som inte endast bidragit till, utan också skyndat på omställningen vad gäller framtidens arbetssätt i rasande fart. Projektledare har likt många andra behövt ställa om sitt arbetssätt helt under en lång period, vilket letttill en ny vardag att infinna sig i. LÄS MER
25. Ledarskapets betydelse för medarbetares kompetensutveckling: ur ett ledarperspektiv
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Organisationer behöver rätt kompetens för att de ska vara konkurrenskraftiga, vilket kan handla om att bibehålla eller utveckla befintlig kompetens. Ledarskapet spelar en betydande roll för medarbetares kompetensutveckling och är således en viktig del inom organisationer. LÄS MER