Sökning: "Fredrika Nordin"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden Fredrika Nordin.

  1. 1. Det är inte en extra anpassning att jag gör tydliggörande pedagogik : Tydliggörande pedagogik i förskoleklass

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Fredrika Larsson; Maarit Nordin; [2021]
    Nyckelord :KASAM; specialpedagogik; inkludering; lågstadiet; lärare;

    Sammanfattning : Utbildning och undervisning ska vara inkluderande, även om ordet inkludering inte nämns i skollag eller läroplan. Undervisningen i skolan ska anpassas för att möta varje elevs förutsättningar och behov. Det finns dock lite forskning om vilka metoder som gynnar inkludering. LÄS MER

  2. 2. Sjuksköterskors inställning till eutanasi och bidragande faktorer till dessa inställningar : En deskriptiv litteraturstudie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för hälso- och vårdvetenskap

    Författare :Anette Martinsson; Fredrika Nordin; [2016]
    Nyckelord :Active Euthanasia; Attitude; Euthanasia; Nurse; Palliative sedation; Physician-assisted suicide.; Aktiv dödshjälp; Attityd; Eutanasi; Inställning; Läkarassisterat självmord; Palliativ sedering; Sjuksköterska.;

    Sammanfattning : Bakgrund: Eutanasi är ett ämne som är väl omdebatterat i världen och betyder egentligen hjälp till en smärtfri död, men används idag som synonym till dödshjälp. Aktiv dödshjälp innebär att läkaren förskriver ett läkemedel med syfte att avsluta en patients liv. LÄS MER

  3. 3. Fonologisk medvetenhet, vad är det? : En studie kring fonologisk medvetenhet hos elever i förskoleklass.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Sofia Güclü-Nordin; Fredrika Bremer-Bäckebo; [2014]
    Nyckelord :Fonologisk medvetenhet; förskoleklass; läsförståelse; läsning; läsutveckling; språklig medvetenhet.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att fördjupa förståelsen för utvecklingen av den fonologiska medvetenheten i förskoleklassen. Studien baseras på material från kartläggningar av elever, enkätsvar från vårdnadshavare och intervjuer med förskollärare. Det deltog 53 elever, deras vårdnadshavare och fyra förskollärare. LÄS MER