Sökning: "Frida Heideman"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden Frida Heideman.

  1. 1. "Utveckling och lärande är mycket mer än bara en uppgift" : En empirisk studie om skrivundervisning för flerspråkiga lågstadieelever

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Matilda Heideman; Frida Klässman; [2021]
    Nyckelord :Scaffolding; challenge; writing teaching; interaction; cooperative learning; primary school; multilingual students; Stöttning; utmaning; stödstrukturer; skrivundervisning; interaktion; kooperativt lärande; lågstadiet; flerspråkiga elever;

    Sammanfattning : Denna empiriska studie syftar till att undersöka hur verksamma lärare arbetar med skrivundervisning för flerspråkiga lågstadieelever. Studien tar sin utgångspunkt i det sociokulturella perspektivet där interaktioner mellan eleverna är gynnsamt för att lärande och utveckling ska ske. LÄS MER

  2. 2. Didaktiska val för skrivundervisningen : en litteraturstudie om flerspråkiga elevers skrivutveckling i lågstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Matilda Heideman; Frida Klässman; [2020]
    Nyckelord :Didactic choices for early writing development- A literature study on multilingual students writing development; Flerspråkiga elever; skrivutveckling; explicit undervisning; samtalsaktiviteter; undervisningsmetoder;

    Sammanfattning : Denna systematiska litteraturstudie syftar till att undersöka vad tidigare forskning kommit fram till vad gäller undervisningsmaterial, undervisningsmetoder och samtalsaktiviteter som främjar flerspråkiga elevers tidiga skrivutveckling. Studiens material innehåller 13 olika publikationer som kvalitativt analyserats med hjälp av ett kategoriseringsschema för att kunna besvara studiens syfte och frågeställningar. LÄS MER

  3. 3. ”Undra om toalettpappret kommer räcka resten av livet?” : En empirisk forskningsstudie om elever med fallenhet för matematik och hur de kan utmanas och utvecklas genom problemlösning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Julia Garnegård; Frida Heideman; [2019]
    Nyckelord :Matematik; mellanstadiet; fallenhet; begåvning; problemlösning och nivågruppering.;

    Sammanfattning : Syftet med denna empiriska forskningsstudie är att undersöka om - och i sådana fall - hur problemlösning kan utmana och utveckla elever med fallenhet för matematik i årskurs 4. I studien behandlas två frågeställningar; Vilken inverkan har problemlösning på utvecklingen hos elever med fallenhet för matematik och på vilka sätt kan gruppens homogena sammansättning påverka elevernas utveckling? Studien är av kvalitativ karaktär och de metoder som använts är deltagande observation och utvärdering i grupp. LÄS MER

  4. 4. Undervisning som möter behoven hos elever med fallenhet för matematik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Julia Garnegård; Frida Heideman; [2018]
    Nyckelord :Matematik; mellanstadie; fallenhet; begåvning och undervisningsmetod.;

    Sammanfattning : Syftet med denna systematiska litteraturstudie är att kartlägga vilka undervisningsmetoder lärare använder sig av för att utmana elever med fallenhet för matematik i årskurs 4–6. Följande frågeställningar besvaras: Hur definieras begreppet elever med fallenhet för matematik i tidigare forskning? Vad framkommer i tidigare forskning om vilka undervisningsmetoder lärare använder för att möta behoven hos elever med fallenhet för matematik? Forskningen som granskats har sökts fram ur forskningsdatabaser och därefter analyserats utifrån sitt innehåll. LÄS MER