Sökning: "Fritidshem Fritidspedagoger Lek Lärande"

Visar resultat 1 - 5 av 18 uppsatser innehållade orden Fritidshem Fritidspedagoger Lek Lärande.

  1. 1. Nyanlända elevers inkludering i fritidshemspedagogisk verksamhet : En studie baserad på fritidspedagogers arbetssätt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Annabella Saka; [2019]
    Nyckelord :Nyanlända elever; fritidshem; inkluderande arbetssätt; språk;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka fritidspedagogers arbetssätt med inkludering av nyanlända elever på fritidshemmen. Jag har valt följande frågeställningar: Hur beskrivs inkludering utifrån fritidspedagogernas perspektiv och hur kan detta arbete utvecklas? På vilket/vilka sätt arbetar fritidspedagogerna med inkludering och i samverkan med nyanlända elevers vårdnadshavare? Hur beskriver fritidspedagogerna ett inkluderande arbetssätt utifrån de språksvårigheter som föreligger? Studien baseras på en kvalitativ forskningsmetod i form av en semistrukturerad fokusgruppsintervju, där fyra verksamma fritidspedagoger deltog i forskningsstudien. LÄS MER

  2. 2. Pedagogers syn på lek som ett verktyg för social utveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Emma Tonning; Sarah Liersch; [2019]
    Nyckelord :Fritidshem; Fritidspedagog; Lek; Närmaste utvecklingszonen; Pedagogens roll; Skola; Vygotskij;

    Sammanfattning : Den forskning som hittills bedrivits gällande fritidshemmet har ofta fokuserat på fritidslärarens profession. I och med införandet av kapitel 4 i läroplanen har behovet av forskning kring pedagogernas syn på sin egen roll ökat (Falkner & Ludvigsson, 2016). LÄS MER

  3. 3. Skolgården : en plats för lek, rörelse och social inkludering

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Mandika Bereczky; [2019]
    Nyckelord :fritidshem; skolgård; utomhuspedagogik; lek och rörelse; grupporienterat arbete; social kompetens och inkludering;

    Sammanfattning : Studiens övergripande syfte är att ta reda på och få djupare kunskap om hur fritidspedagoger uppfattar skolgården som en pedagogisk plats för utvecklande av relationer och barns social inkludering i gruppen. En viktig aspekt som ska tas hänsyn till i arbetet att skolgården och fritidshemsgård är en och detsamma då på både skolorna används skolgården för fritidshemmets verksamhet. LÄS MER

  4. 4. Ytlig frihet : Fritidspedagogens perspektiv på skolgården

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier

    Författare :Annelie Johansson; Djärv Ida; [2017]
    Nyckelord :Fritidshem; fritidspedagog; skolgård;

    Sammanfattning : Skolgården är en utomhusmiljö som används mycket av fritidshemmen och blir på så sätt en viktig del av fritidshemmets lärandemiljö. Historiskt så har skolgården präglats av samhällets utveckling genom århundraden. LÄS MER

  5. 5. "...det jag ser minns jag, det jag gör kan jag.” : En kvalitativ undersökning om fritidspedagogers syn på elevers lärande i fritidshem.

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik (PED)

    Författare :Maria Engren; [2016]
    Nyckelord :lärande; lek; fritidshem; fritidspedagog;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur fritidspedagoger ser på lärandet hos elever i fritidshemmet. Två frågeställningar ligger till grund för studien: Hur tänker fritids-pedagoger angående olika arbetssätt för elevernas lärande? Hur ser fritidspedagoger på betydelsen av elevernas inställning för lärandet? Undersökningsinstrumentet som användes i studien var kvalitativa semistrukturerade intervjuer. LÄS MER