Sökning: "Organisation för högre utbildning"

Visar resultat 1 - 5 av 92 uppsatser innehållade orden Organisation för högre utbildning.

  1. 1. Erfarenhet läker inte alla sår : Sjuksköterskans erfarenhet av att vårda patienter med svårläkta sår, en litteraturstudie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Väst/Institutionen för hälsovetenskap

    Författare :Hanna Lindgren; Rebecca Ridderskär; [2023]
    Nyckelord :Experience; holism; hard-to-heal wounds; nurse; person-centered care; Erfarenhet; holism; personcentrerad vård; sjuksköterska; svårläkta sår;

    Sammanfattning : Bakgrund: Svårläkta sår drabbar cirka två procent av Sveriges befolkning och tar stora resurser från vården där personalkostnaden är den största. Svårläkta sår har också en stor negativ påverkan på patientens livskvalitet i form av smärta, bundenhet till omläggningar och social isolering. LÄS MER

  2. 2. Att lyckas med matematikundervisningen, Vad spelar roll? : Lärares perspektiv och faktorer i undervisning och organisation hos framgångsrika skolor.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Hedvig Bolmgren; Janette Hagdahl; [2023]
    Nyckelord :lärarperspektiv; matematikundervisning; organisation; speciallärare; specialpedagog;

    Sammanfattning : I dagens skola lämnar ett antal elever årskurs 9 utan godkänt betyg i matematik, trots att styrdokumenten trycker på elevens rätt att få det stöd som krävs för att nå dit. Studiens syfte är att inför vår kommande yrkesutövning som speciallärare och specialpedagog få ökad kunskap om vad som utmärker skolor där eleverna när de går ut årskurs nio under flera år i rad nått högre resultat än förväntat när det gäller måluppfyllelse i matematik samt vilka faktorer lärare, speciallärare, specialpedagoger och rektorer ser som viktiga för att kunna utföra ett gott arbete med goda resultat för alla elever. LÄS MER

  3. 3. ”Språket är en nyckel till allt det andra” : Huvudmannens ansvar och organisation rörande flerspråkiga barns rätt till språkutveckling

    Magister-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Malin Evertsson; [2023]
    Nyckelord :huvudmannen; förskolan; likvärdig; utbildning; flerspråkighet; modersmål; preschool; municipalities; quality work;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att bidra med kunskap om hur huvudmän organiserar och skapar möjligheter för att arbeta med flerspråkiga barns språkutveckling i förskolan. Mer specifikt riktas fokus mot förskolans uppdrag att ge varje barn förutsättningar att utveckla både det svenska språket och dess modersmål. LÄS MER

  4. 4. Lärare och rektorers perspektiv över hur matematiklärande kan främjas på gymnasiets yrkesprogram

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Inger Wingård; Lina Stickå; [2023]
    Nyckelord :främjande och förebyggande; inkluderande undervisning; matematik; organisation; yrkesprogram;

    Sammanfattning : Denna studie har haft en kvalitativ utgångspunkt. Datainsamling har skett via intervjuer av lärare och rektorer som arbetar på och med matematik på gymnasiets yrkesprogram. Matematikämnet har en låg måluppfyllelse på riksnivå med lägre betyg än andra ämnen och en högre andel F-betyg, vilket innebär underkänt. LÄS MER

  5. 5. Att beskriva personers följsamhet till fysisk aktivitet vid hypertoni : en litteraturöversikt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för hälsa och välfärd

    Författare :Martin Jonsson; Marie Wallin; [2022]
    Nyckelord :Adherence; compliance; hypertension; physical activity; Fysisk aktivitet; följsamhet; hypertoni;

    Sammanfattning : Bakgrund Hypertoni är en sjukdom som uppskattningsvis en tredjedel av världens befolkning har och som ökar risken för hjärt- och kärlsjukdomar samt förtidig död. Behandling vid hypertoni består av en kombination av läkemedel och livsstilsförändringar. LÄS MER