Sökning: "Genusvetenskap i skola"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden Genusvetenskap i skola.

  1. 1. Skönlitteraturens potential : Att främja inkludering i ett mångkulturellt klassrum

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Svenska språket och genusvetenskap

    Författare :Rebecka Fegraeus; [2019]
    Nyckelord :Skönlitteratur; mångfald; mångkultur; interkulturalitet; inkludering; kanon; västerländsk kanon;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker skönlitteraturens potential att anamma som ett didaktiskt och pedagogiskt verktyg i undervisning i gymnasieskolans ämne svenska. Vidare undersöker studien hur litteratursamtal och ett ämnesöverskridande arbete mellan ämnena svenska och samhällskunskap med hjälp av skönlitteratur kan bidra till inkludering i det mångkulturella klassrummet. LÄS MER

  2. 2. "Man ska vara den man vill. Även fast det är jättesvårt." : en kvalitativ intervjustudie om könsnormer, sociala hierarkier och identitetsskapande i skolan.

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för etnologi, religionshistoria och genusvetenskap

    Författare :Helena Blomqvist; [2016]
    Nyckelord :könsnormer identitetsskapande sociala hierarkier;

    Sammanfattning : Denna kvalitativa intervjustudie har som syfte att undersöka rådande könsnormer och sociala relationer i två klasser i årskurs fem på en skola i södra Stockholm. Metoden för insamling av material har varit fyra gruppintervjuer och sammanlagt har 12 informanter deltagit. LÄS MER

  3. 3. Läsförståelse : En mindre studie om hur lärare kan arbeta med läsförståelse i årskurserna 1–4 på en skola på Åland

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Svenska språket och genusvetenskap

    Författare :Erica Englund; Jeanette Karlsson; [2016]
    Nyckelord :läsförståelse; läsförståelseundervisning; högläsning; motivation; läsning;

    Sammanfattning : Denna kvalitativa studie är genomförd på Åland i två olika grundskolor. Den är baserad på intervjuer med lärare och elever samt observationer i klassrummen. Studien bygger på fem lärares egna erfarenheter kring läsundervisning inom årskurserna ett, två, tre och fyra. LÄS MER

  4. 4. Estetiska processer i projektform : En studie om dramapedagogikens möte med Skapande skola

    Magister-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för etnologi, religionshistoria och genusvetenskap

    Författare :Elsa Szatek; [2013]
    Nyckelord :Dramapedagogik; projekt; process; Skapande skola; estetik; kritisk diskursanalys;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka vadsom händer med dramapedagogiknär den är en tillfälligbesökare i skolangenom regeringssatsningen Skapande skola. Studien undersöker vad som händer med dramapedagogikens processinriktade arbetssätt när den ska rymmas inom en målinriktad projektverksamhet som Skapande skolavars syfte är att möjliggöra professionell konst i för-och grundskola. LÄS MER

  5. 5. Muslimska ungdomars upplevelser av den svenska skolan och dess religionsundervisning

    Kandidat-uppsats, Avdelningen för humaniora och genusvetenskap

    Författare :Kristian Persson; [2012]
    Nyckelord :Islam; religion; skola; muslimer; islamofobi;

    Sammanfattning : I dagens sekulariserade Sverige är det tvärvetenskapliga förhållningssättet till religionskunskapen inget som väcker anstöt. Att lära sig av andra religioner är en självklar och fullt accepterad infallsvinkel i undervisningen. LÄS MER