Sökning: "Gymnasiesärskola Individuellt program"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden Gymnasiesärskola Individuellt program.

  1. 1. Kommunikation i särskolan : En fallstudie om AKK i särskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Catrin Eriksson; Marie Qvistberg; [2017]
    Nyckelord :AKK; särskola; kommunikation; bilder; tecken som stöd; pekprat;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att få en djupare förståelse för hur verksamma lärare i grundsärskolan och gymnasiesärskolan arbetar för att utveckla elevernas kommunikation med hjälp av alternativ och kompletterande kommunikation (AKK). Studien genomfördes på en grundsärskola med inriktning träningsskola samt på en gymnasiesärskola med inriktning individuellt program. LÄS MER

  2. 2. Hur lärare möjliggör elevers delaktighet och inflytande : Ur ett lärarperspektiv på gymnasiesärskolans individuella program

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Pia Collberg; [2016]
    Nyckelord :Intellectual disability; Special Needs Upper Secondary School; Communication; Participation; Influence; Intellektuell Funktionsnedsättning; Gymnasiesärskola Individuellt program; Kommunikation; Delaktighet; Inflytande;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to highlight some teachers’ perceptions of participation and influence for students at the individual program, in special needs upper secondary school. The three questions that has been used to deepen and clarify the aim of the study is; what expression and communication possibilities do students have according to the teachers? What strategies do the teachers have concerning making awareness of the curriculum goals for the student to increase their possibility for influence and participation? And what strategies do the teachers have concerning to strengthen the students possibilities for participation and influence and what level of participation do the students have according the teachers? The method that has been used in this study is qualitative interview and four respondents that work at the individual program, in Special Needs upper secondary school has been interviewed. LÄS MER

  3. 3. Elever med behov av särskild skolform Hur diskurser i nationella styrdokument positionerar subjektet elev med utvecklingsstörning

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Kristina Jonsson; [2015-11-10]
    Nyckelord :diskursanalys; subjektspositioner; läroplaner; grundsärskola; gymnasiesärskola; elever med utvecklingsstörning;

    Sammanfattning : Syfte: Studien syfte är att granska subjektspositioner för elever med utvecklingsstörning i grundsärskolans och gymnasiesärskolans läroplaner samt att granska hur talet om kunskap och kunskapsformer ser ut i läroplanstexterna för de olika elevsubjekten. Teori: Diskursteori, poststrukturalism, subjektspositioner. LÄS MER