Sökning: "Högskolan i Borås institutionen för pedagogik"

Visar resultat 1 - 5 av 542 uppsatser innehållade orden Högskolan i Borås institutionen för pedagogik.

  1. 1. "De skriver för lite för mig!" En studie om lärares uppfattningar kring högstadieelevers skrivutveckling i ämnet engelska och samspelet med träning i läsfärdighet

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen för Pedagogik

    Författare :Tahereh Iran; [2015]
    Nyckelord :skrivandet; literacy; autenticitet; läsning; högstdieelever; kognitiv utveckling;

    Sammanfattning : BakgrundSkrivandet och läsning har stort inflytande på högstadieelevers kognitiva utveckling. När de läser mycket får de tillräcklig kunskap för att de ska kunna skriva vidare. Under skrivprocessen lär de sig tillämpa strategier för att de ska kunna formulera sig. LÄS MER

  2. 2. Work Self-Efficacy : nuvarande och utexaminerade PA-studenters upplevelser av olika arbetsrelaterade förmågor

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen för Pedagogik

    Författare :Sahar Askar; Yasmine Sorour Tavakol Hardani; [2014]
    Nyckelord :Self-Efficacy; Work Self-Efficacy;

    Sammanfattning : En kvalitativ studie genomfördes med intervjuer av 12 respondenter, varav sex nuvarande och sex utexaminerade studenter på en PA-utbildning. Syftet med denna studie var att undersöka nuvarande och utexaminerade PA-studenters upplevelse av sin egen förmåga att hantera olika arbetsrelaterade uppgifter. LÄS MER

  3. 3. Stapplande steg mot ökad mångfald : En multimodal diskursanalys av texter om familjer och relationer i sfi-läromedel

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen för Pedagogik

    Författare :Robert Walldén; [2014]
    Nyckelord :kritisk diskursanalys; sfi; läroböcker; kön; sexualitet; etnicitet;

    Sammanfattning : SammanfattningNationell och internationell forskning belyser att familjer och kärleksrelationer konstrueras på ett ensidigt sätt i läromedel, med ett starkt kärnfamiljsideal. Det rör sig exempelvis om att det främst är kvinnor som skildras i den privata sfären (Mahamud 2005), samtidigt som det problematiseras att vara ensamstående eller leva tillsammans som ogifta (Mohammed 2007) Samkönade relationer tenderar att utelämnas (Hickman 2012; Mattlar 2006), och i de fall hbt-teman behandlas sker det snävt och distanserat (Larsson & Rosén 2006). LÄS MER

  4. 4. Barns rättigheter : vuxnas beslut - En studie av förskollärares resonemang om barns rättigheter i relation till förskolans matsituationer

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen för Pedagogik

    Författare :Ulla-Beth Lindén; [2014]
    Nyckelord :barn; pedagog; förskola; måltid; rättigheter;

    Sammanfattning : BakgrundBarns rättigheter i relation till förskolans matsituationer är i fokus i denna studie. Forskningen pekar på flera betydelsefulla begrepp som exempelvis ömsesidigt perspektivtagande, erkännande av barnet som person, barnsyn, barnperspektiv och pedagogers förhållningssätt, vilka beskrivs som viktiga då barnen utvecklar sin förståelse för demokrati. LÄS MER

  5. 5. Jag trivs bäst i öppna landskap, eller? : En jämförelsestudie av barns sociala samspel i en utomhus- och inomhusmiljö

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen för Pedagogik

    Författare :Anna Ferelius; Frida Kellgren; Sara Sveningsson; [2014]
    Nyckelord :samspel; social interaktion; lek; miljö;

    Sammanfattning : BakgrundI bakgrunden behandlas tidigare forskning och litteratur som är relevant för föreliggande studie. Avsnittet tar upp hur socialt samspel skapas utifrån grupper, roller och lek i utomhus- och inomhusmiljö. LÄS MER