Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Fly eller illa fäkta : gymnasieelevers upplevelser av utmaningar i ämnet idrott och hälsa

    M1-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Helena Rimme; Silva Hazer; [2021]
    Nyckelord :PE; challenges; flow; the adventure experience paradigm; coping; pedagogik; idrott och hälsa; utmaningar; flow; the adventure experience paradigm; coping; pedagogik;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Syftet med studien är att få en ökad kunskap om vilka utmaningar gymnasieelever möter under lektioner i idrott och hälsa. Studien vill även undersöka hur gymnasieelever hanterar de uppkomna situationerna samt hur eleverna upplever lärarens roll när de möter utmaningar. LÄS MER

  2. 2. Intern processkvalitet Region Bygg Mellersta : Totalkvalitetsgranskning på en byggregion i Peab Sverige AB

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap (from 2013)

    Författare :Helena Anshammar; [2016]
    Nyckelord :Total quality; Peab; internal function; own controls.; Totalkvalitet; Peab; internverksamhet; egenkontroller.;

    Sammanfattning : Sammanfattning   Studiens syfte var att bidra till framtidens kvalitetsarbete i byggbranschen och att utveckla arbetet med kvalitet. I studien kartläggs om det finns faktorer som påverkar kvaliteten i större utsträckning än andra faktorer. LÄS MER

  3. 3. Att befinna sig i ytan för att se lärandet på djupet : brainswim - en studie i metodens inverkan på nyanländas vattenvana

    Magister-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsa och lärande

    Författare :Helena Kihlberg Bystedt; [2016]
    Nyckelord :vatten o vana; didaktik; lärande; kunskap; pedagogiskt yrkeskunnande; nyanlända barn kultur; Brainswim;

    Sammanfattning : Många av de nyanlända eleverna har visat sig ha bristande vattenvana och en del är rädda att gå i bassängen i samband med simundervisning. Den ordinarie simundervisningen räcker inte till utan speciella insatser krävs för att göra dessa elever vattenvana. LÄS MER

  4. 4. Fysioterapi är mer än manuella metoder : En självreflektiv studie kring kritiska incidenter under utlandspraktik i Australien och Thailand

    Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för hälsa, vård och välfärd

    Författare :Helena Grubelic; Danielle Eriksson; [2014]
    Nyckelord :Fysioterapi; självreflektion; utlandspraktik; kultur; kommunikation;

    Sammanfattning : Bakgrund: I vården i Sverige möts människor från olika kulturer och en insikt om hur den egna kulturen påverkar fysioterapeuten är en värdefull komponent i att kunna erbjuda god vård. Genom självreflektion över möten med människor från andra kulturer kan fysioterapeuten lära om sig själv och påbörja resan mot kulturell kompetens. LÄS MER

  5. 5. Hur får man ”Carmen” att gå på ”Trollflöjten”? Om GöteborgsOperans kommunikation för att nå en publik med en bred etnisk mångfald

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Helena E:son Alm; [2013-02-12]
    Nyckelord :GöteborgsOperan; publik; musikteaterinstitutioner; information; tvärkulturell kommunikation; etnicitet; mångfald; annan kulturell bakgrund;

    Sammanfattning : Titel: Hur får man ”Carmen” att gå på ”Trollflöjten”? Om GöteborgsOperans kommunikation för att nå en publik med en bred etnisk mångfald Författare: Helena E:son Alm Uppdragsgivare: GöteborgsOperan Kurs: Medie- och kommunikationsvetenskap, examensarbete, Institutionen för journalistik, medier och kommunikation (JMG), Göteborgs universitet Termin: Höstterminen 2012 Handledare: Britt Börjesson Antal ord: 18 483 Syfte: Att undersöka de kommunikativa aspekterna av GöteborgsOperans svårigheter att nå en publik med en bred etnisk mångfald Metod: Kvalitativ studie med djupintervjuer och fokusgruppsamtal Material: Analys av samtalsintervjuer och fokusgruppsamtal med sammanlagt tio personer med en annan nationell, etnisk och kulturell bakgrund än svensk. De sju fokusgruppsmedlemmarna är studenter vid Mångkulturella Folkhögskolan i Angered, Göteborg och de tre andra har valts ut för att de utnyttjat ett erbjudande från GöteborgsOperan som delats ut i samband med Göteborgs Stads medborgarskapsceremoni till nyblivna svenska medborgare på Nationaldagen 2012. LÄS MER