Sökning: "Hur fråga aktionsforskning"
Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden Hur fråga aktionsforskning.
1. "Det är bra, för då har man något att göra" : Ett utvecklingsinriktat arbete om elevernas fria tid under deras skoltid
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)Sammanfattning : Detta utvecklingsinriktade arbete fokuserar på elevers lunchraster. Rasten tolkar vi som barnens fria tid under deras skoltid där vårt syfte med arbetet har bland annat varit att skapa en tryggare lunchrast för eleverna och öka deras inflytande över rastaktiviteterna. LÄS MER
2. Går det att odla platser? En explorativ studie över hur utformning och operationalisering i samband med urban odling utifrån kritisk placemaking kan bidra till hållbar stadsutveckling
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för globala studierSammanfattning : Studien tar avstamp i problematiken kring tomrummet mellan visioner om hållbar utveckling och metoder för att uppnå detsamma. Urban odling har under de senaste 15 åren i ökad grad uppmärksammats för dess potential att bidra till hållbar stadsutveckling - ekonomiskt, ekologiskt och socialt (Lang, 2014). LÄS MER
3. Talängslan – en fråga om karaktär(isering): aktionsforskning i två gymnasieklasser med fokus vid talängslan, retorik, progression och ökat självförtroende inom talekonsten
Magister-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för utbildningsvetenskap; Lunds universitet/SvenskaSammanfattning : Talängslan, oron att tala inför publik, är ett stort problem för många elever i svenska gymnasieskolan. Inte minst för att läroplanerna har muntlig redovisning som centralt innehåll, men även för att eleverna befinner sig i ett känsligt skede då de är rädda för att bedömas negativt av sina kamrater. LÄS MER
4. Kunskapsbygge och vägledning i elevhälsans praktik Ett utvecklingsarbete genom aktionsforskning
Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikSammanfattning : Syfte I studien har ett utvecklingsarbete i elevhälsans mötespraktik studerats. Utifrån de nya riktlinjer och dokument som föreligger för verksamheten elevhälsa har studiens syfte varit att följa och dokumentera vad som händer i dess praktik då, 1) elevhälsans praktik studeras inifrån och 2) ett elevhälsoteam arbetar med policydokument kring elevhälsans uppdrag och arbetsuppgifter. LÄS MER
5. Friluftsliv på en timme - En aktionsforskningsstudie om friluftsliv i gymnasieskolan
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för kost- och idrottsvetenskapSammanfattning : Friluftsliv är en del av ämnet Idrott och hälsa som många lärare upplever som problematisk. Enligt forskaren Erik Backman är det ett flertal faktorer som hindrar och kontrollerar undervisningen, däribland tid, utrustning, ekonomiska resurser, närhet till naturen, risker och samarbete med andra lärare. LÄS MER