Sökning: "Hur fråga aktionsforskning"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden Hur fråga aktionsforskning.

  1. 1. "Det är bra, för då har man något att göra" : Ett utvecklingsinriktat arbete om elevernas fria tid under deras skoltid

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Tommie Vadaszi; Simon Carlsson; [2022]
    Nyckelord :Meningsfull fritid meaningful leisure time ; elevers trygghet och inflytande students safety; influence ; stimulerande och varierande aktiviteter stimulating and varied activities ; samspel interplay ; Kamratrelationer peer relationships fritidshem after school care .;

    Sammanfattning : Detta utvecklingsinriktade arbete fokuserar på elevers lunchraster. Rasten tolkar vi som barnens fria tid under deras skoltid där vårt syfte med arbetet har bland annat varit att skapa en tryggare lunchrast för eleverna och öka deras inflytande över rastaktiviteterna. LÄS MER

  2. 2. Går det att odla platser? En explorativ studie över hur utformning och operationalisering i samband med urban odling utifrån kritisk placemaking kan bidra till hållbar stadsutveckling

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för globala studier

    Författare :Jennie-Ann Olsson Holm; [2019-08-12]
    Nyckelord :Kritisk placemaking; hållbar utveckling; social hållbarhet; hållbar stadsutveckling; urban odling;

    Sammanfattning : Studien tar avstamp i problematiken kring tomrummet mellan visioner om hållbar utveckling och metoder för att uppnå detsamma. Urban odling har under de senaste 15 åren i ökad grad uppmärksammats för dess potential att bidra till hållbar stadsutveckling - ekonomiskt, ekologiskt och socialt (Lang, 2014). LÄS MER

  3. 3. Talängslan – en fråga om karaktär(isering): aktionsforskning i två gymnasieklasser med fokus vid talängslan, retorik, progression och ökat självförtroende inom talekonsten

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för utbildningsvetenskap; Lunds universitet/Svenska

    Författare :Linnea Bäckström; Petra Carnert; [2016]
    Nyckelord :talängslan; retorik; progymnasmata; karaktärisering; aktionsforskning.; Languages and Literatures;

    Sammanfattning : Talängslan, oron att tala inför publik, är ett stort problem för många elever i svenska gymnasieskolan. Inte minst för att läroplanerna har muntlig redovisning som centralt innehåll, men även för att eleverna befinner sig i ett känsligt skede då de är rädda för att bedömas negativt av sina kamrater. LÄS MER

  4. 4. Kunskapsbygge och vägledning i elevhälsans praktik Ett utvecklingsarbete genom aktionsforskning

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Malena Olofson; [2015-12-07]
    Nyckelord :specialpedagogik; elevhälsa; praktiknära kunskapsbildning; aktionsforskning; praktikarkitekturer;

    Sammanfattning : Syfte I studien har ett utvecklingsarbete i elevhälsans mötespraktik studerats. Utifrån de nya riktlinjer och dokument som föreligger för verksamheten elevhälsa har studiens syfte varit att följa och dokumentera vad som händer i dess praktik då, 1) elevhälsans praktik studeras inifrån och 2) ett elevhälsoteam arbetar med policydokument kring elevhälsans uppdrag och arbetsuppgifter. LÄS MER

  5. 5. Friluftsliv på en timme - En aktionsforskningsstudie om friluftsliv i gymnasieskolan

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för kost- och idrottsvetenskap

    Författare :Sanna Dabolins; Oscar Lidskog; [2015-08-10]
    Nyckelord :aktionsforskning; friluftsliv; friluftslivsundervisning; idrott och hälsa; ramfaktorteori;

    Sammanfattning : Friluftsliv är en del av ämnet Idrott och hälsa som många lärare upplever som problematisk. Enligt forskaren Erik Backman är det ett flertal faktorer som hindrar och kontrollerar undervisningen, däribland tid, utrustning, ekonomiska resurser, närhet till naturen, risker och samarbete med andra lärare. LÄS MER