Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 45 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Risksamhället och barns riskfyllda lek : En kvalitativ studie om risksamhällets inverkan på villkoren för barns riskfyllda lek

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Amanda Eriksson; Desirée Persson; [2023]
    Nyckelord :educators’ attitudes; Beck’s theory; risky play; Risk society; sociology of childhood; barndomssociologi; Becks teori; pedagogers förhållningssätt; riskfylld lek; risksamhälle;

    Sammanfattning : Följande studie bygger på antagandet att risksamhället har en inverkan på villkoren för barns riskfyllda lek samt att detta genererar en utmaning för förskolors pedagoger. Utifrån dessa antaganden har ett fokussamtal genomförts. LÄS MER

  2. 2. “Livsfarligt! Men det är också bra träning.” : Förskollärares olika uppfattningar om hur den fysiska miljön och egna förhållningssätt påverkar lärande och utveckling i utevistelsen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Julia Hjelmqwist; Cecilia Kling; [2023]
    Nyckelord :utevistelse; förskola; pedagogers förhållningssätt; förskolans gård; fenomenografi; kvalitativ intervju;

    Sammanfattning : Syftet med studien har varit att undersöka förskollärares olika uppfattningar kring fenomenet utomhusverksamhet i tre olika förskolor med skilda förutsättningar i den fysiska miljön. En fenomenografisk ansats har tillämpats, vilket syftar till att föra fram skilda erfarenheter och synsätt kring ett specifikt fenomen. LÄS MER

  3. 3. Nu är det dags för samling! : En kvalitativ studie om förskolepersonalens inställningar och förhållningssätt till samlingen som ett lärandetillfälle.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Caroline Bernhardsson; Linn Wallenberg; [2023]
    Nyckelord :Pedagogers förhållningssätt; barndomssociologi; delaktighet inflytande; intervju; observation; samling.;

    Sammanfattning : I denna kvalitativa studie undersöks pedagogers inställning och förhållningssätt till samlingen som ett lärandetillfälle. Studien syftar till att bidra med kunskap kring pedagogers syn på barns delaktighet och inflytande genom förskolans rutinsituation samlingen. LÄS MER

  4. 4. ”Jag har ju suttit i legolådan i 1000 år, det har ju inte barnen” : En intervjustudie med sex förskollärare med fokus på bygg- och konstruktionslek i förskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Malin Svensson; Therese Sörensen; [2022]
    Nyckelord :Teknik; bygg och konstruktion; materialets betydelse; förskola; pedagogers betydelse.;

    Sammanfattning : Skolinspektionen skriver i en rapport från 2017 att deras granskning visar att pedagoger sällan är närvarande i barns bygg- och konstruktionslekar och att de sällan bidrar med samtal och utmanande frågor som hjälper barnen att utveckla sina förmågor inom bygg och konstruktion. I förskolans läroplan (Skolverket 2018, s. LÄS MER

  5. 5. Hur fungerar dokumentationsarbetet i praktiken? : En redogörelse och jämförelse av förskollärares dokumentationsarbete

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Nelle Tylemar; Emelie Falkman; [2022]
    Nyckelord :Barns delaktighet; dokumentationsarbete; förskola; förskollärare; läroplan; pedagogisk dokumentation;

    Sammanfattning : Förskolans läroplan har sedan 1998 reviderats flera gånger och arbetet med dokumentation har förtydligats och fått ta allt större plats, trots detta lämnar Läroplanen för förskolan (2018) tolkningsutrymme för hur dokumentationsarbetet ska genomföras. Syftet med denna studie är därför att undersöka förskollärares praktiska dokumentationsarbete ifråga om dess förutsättningar och syfte i relation till barns utveckling, lärande och delaktighet. LÄS MER