Sökning: "IKEA CSR KOMMUNIKATION"

Visar resultat 1 - 5 av 20 uppsatser innehållade orden IKEA CSR KOMMUNIKATION.

  1. 1. IKEA’s Social Innovation Strategy at H22 : Understanding the Narrative of Social Innovation in Cities Through Living Laboratories and Communicating CSR

    Master-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Magdalena Dimitrova; [2022]
    Nyckelord :sustainable development; corporate social responsibility; development communication; public-private partnership; storytelling;

    Sammanfattning : To increase the understanding of the role of CSR in global development practice, this study examined ‘The Oracle’ podcast series, one of IKEA’s projects at H22, Helsingborg’s open innovation platform and city expo. The current transformations in our communities are met with traditional CSR approaches which are being exchanged for innovative models that encourage participation, consultation and engagement. LÄS MER

  2. 2. Med ambitionen om en cirkulär, vinstdrivande och miljömässig strategi : En kvalitativ fallstudie av IKEA Sveriges externa kommunikation

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Anna Böhm; [2021]
    Nyckelord :CSR Corporate Social Responsibility ; Hållbar marknadskommunikation; Miljömässigt ansvar; Greenwashing; Produktföretag;

    Sammanfattning : Problemformulering och syfte: Med den nuvarande konsumtionstakten av konsumenter i dagens samhälle påverkas jorden och klimatet, därmed måste produktföretag ta ett miljömässigt samhällsansvar så kunder kan konsumera hållbart inom planetens gränser. Syftet med denna studie är därför att undersöka och analysera hur IKEA Sverige kommunicerar sina miljömässiga CSR-initiativ. LÄS MER

  3. 3. Barriärer vid implementering av en cirkulär affärsmodell. : En fallstudie av ett IKEA-varuhus i Mellansverige.

    Magister-uppsats, Karlstads universitet

    Författare :Nora Gustafsson; Elin Lindholm; [2020]
    Nyckelord :Circular economy; circular business model; CSR; innovation; communication; corporate culture; green consumer.; Cirkulär ekonomi; cirkulär affärsmodell; CSR; innovation; kommunikation; företagskultur; grön konsument.;

    Sammanfattning : Uppsatsen syftar till att bidra med kunskap kring de svårigheter och de barriärer som föreligger vid en implementering av en cirkulär affärsmodell. Studien utgår från ett företagsperspektiv, vilket även kompletterats med ett kundperspektiv för att skapa ett holistiskt perspektiv. LÄS MER

  4. 4. Ikea Loves Wood : Kommunikation vid en CSR-relaterad kris 

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Rebecca Rehn; Hedvig Ederyd; [2014]
    Nyckelord :CSR; Oetiskt beteende; Krissvar; Kriskommunikation; IKEA;

    Sammanfattning : Alltfler företag drabbas av kriser som kan härledas till ett oetiskt förfarande. Därmed blir det intressant att undersöka kopplingen mellan Corporate Social Responsibility (CSR) och kriskommunikation. Syftet med uppsatsen är att undersöka hur ett fallföretag har kommunicerat vid en kris relaterad till CSR. LÄS MER

  5. 5. Responsible sourcing and transparency in the home textile industry : the case of cotton

    Master-uppsats, SLU/Dept. of Economics

    Författare :Catarina Holmsten-Carrizo; [2013]
    Nyckelord :code of conduct; corporate social responsibility; CSR; ethical sourcing; multi-stakeholder initiative; procurement; SSCM; standard; supply chain; value chain ;

    Sammanfattning : CSR, Corporate Social Responsibility, has become increasingly important in a globalised world where the responsibilities of companies and governments are somewhat blurry. The textile industry is an industry where long supply chains and raw material production in developing countries are factors adding to the complexity and difficulties of solving ethical issues. LÄS MER