Sökning: "Identifiable victim effect"
Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden Identifiable victim effect.
1. Effekten av identifierat och oskyldigt offer för intention att bli organdonator
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för psykologi (PSY)Sammanfattning : Antalet organdonatorer i Sverige räcker inte för att täcka behovet för dem som är i behov av organtransplantation. För att kunna bli organdonator krävs att vården vet om den avlidnes vilja. Det säkraste sättet att meddela sin vilja är genom donationsregister. LÄS MER
2. A Picture is Worth a Thousand Words : A Study of the Visual Representation of Syrian Refugees in Dagens Nyheter and Svenska Dagbladet
Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)Sammanfattning : The purpose of this research paper is to examine how Syrian refugees are visually represented in two of the largest newspapers in Sweden: Dagens Nyheter (Today’s news) and Svenska Dagbladet (The Swedish daily paper). Their choice of images on the Syrian refugee crisis will be analysed, to see what sort of message they send by using those specific images. LÄS MER
3. Hur berättelser om identifierade offer och statistisk information i välgörenhetsannonser påverkar hjälpande gentemot ingruppen och utgruppen
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för psykologiSammanfattning : I pågående flyktingkris har hjälporganisationer haft svårigheter att samla in pengar till olika projekt. Att utforma annonser som motiverar till hjälpbeteenden är därför av stor vikt. Tidigare forskning visar att hjälporganisationer som presenterar annonser med en personlig berättelse om ett identifierat offer genererar flest donationer. LÄS MER
4. When Knowing More About a Crisis Decreases Charitable Aid: Victim Statistics Causes Lower Anticipated Warm Glow and Help Efforts for Specifically Single Identifiable Victims.
Master-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för psykologiSammanfattning : Prior research indicates that the increase in help towards 1 identified victim (identifiable victim effect) is partly driven by affective reasoning. When negative affective information is salient, help towards victims that can be helped decline, an effect known as pseudoinefficacy. LÄS MER
5. Warm glow och skuldkänslor - förväntade emotioners motiverande funktion vid hjälpbeteende
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för psykologiSammanfattning : .... LÄS MER