Sökning: "Implementering av nya program"

Visar resultat 36 - 40 av 55 uppsatser innehållade orden Implementering av nya program.

  1. 36. Implementering av 5S & analys av flödet i gummiindustrin : Hur kan 5S &  flödet förbättra metallförberedningen hos Gotlands Gummifabrik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Industriell teknik

    Författare :Geuken Nina; [2017]
    Nyckelord :5S; efficiency; committed leadership; flow; quality improvement; lean; participation; 5s; effektivitet; engagerat ledarskap; flöde; kvalitetsförbättring; lean; delaktighet;

    Sammanfattning : The work purpose is to analyze the flow and implement 5S in one of the sections in the production at Gotlands Gummifabrik AB. The implementation is based on 5S theory that stands for sort, set in order, shine, standardize and sustain. LÄS MER

  2. 37. SAFETY MANAGEMENT SYSTEM (SMS) FÖR FLYGUNDERHÅLL PART-145

    M1-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för innovation, design och teknik

    Författare :Peter Åmansson; [2016]
    Nyckelord :SMS; Safety Management; Safety Management System; Flygsäkerhet; Flygunderhåll; Part-145; Transportstyrelsen;

    Sammanfattning : Denna litteraturstudie behandlar Safety Managment System (SMS), ett relativt nytt begrepp och arbetssätt inom flygindustrin för att arbeta med flygsäkerhet och som initierades av det som idag är International Civil Aviation Organization (ICAO), ett organ inom Förenta Nationen (FN). SMS utvecklades eftersom det i flygsäkerhetsarbetet har blivit allt svårare att utpeka enskilda faktorer som orsakar olyckor, utan är i större grad en kedja av faktorer när en olycka inträffat. LÄS MER

  3. 38. Pedagogers dokumentation kring elever i gymnasiesärskolan : Arbetet med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram i gymnasiesärskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik (PED)

    Författare :Susanna Hagelberg; Christina Frödin Thörnkvist; [2015]
    Nyckelord :special needs; disability; mentally impaired; special school; documentation; individual plans; special education; vocational school; Elever i behov av särskilt stöd; elever med funktionsnedsättningar; extra anpassningar; gymnasiesärskola; GySär11; ledning och stimulans; skollagen; Skolverkets allmänna råd; Specialpedagogik; statlig styrning; särskilt stöd; tolkningar av styrdokument; åtgärdsprogram;

    Sammanfattning : Vi valt att fördjupa oss i pedagogers dokumentationsarbete utifrån den nya lagstiftningen som kom i juni 2014, gällande arbete kring extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram Metoden som i denna studie används är en enkätundersökning i form av ett onlineformulär, med möjlighet till fritextsvar, som vi analyserar både kvantitativt och kvalitativt. Respondenterna är yrkesverksamma pedagoger i gymnasiesärskolans olika program. LÄS MER

  4. 39. Sjuksköterskors upplevelser av att handleda studenter i studentsal

    Magister-uppsats, Sophiahemmet Högskola

    Författare :Mikael Borgenstål; [2015]
    Nyckelord :Peer-learning; Student ward; Preceptorship; Nursing; Experiences; Qualitative method; Peer-learning; Studentsal; Handledning; Sjuksköterska; Upplevelser; Kvalitativ metod;

    Sammanfattning : SAMMANFATTNING Det senaste årtiondet har antalet utbildningsplatser på kandidatprogrammet i omvårdnadsvetenskap successivt ökat på landets högskolor och samtidigt har sjukhusen haft svår att tillsätta vakanta sjukskötersketjänsterna. Studentsalar har implementerats på utvalda vårdavdelningar med både pedagogiska avsikter och med avsikt att skapa platser för de sjuksköterskestuderande vid deras verksamhetsförlagda utbildning. LÄS MER

  5. 40. Vägen till motivation och förståelse? : – En kvalitativ intervjuundersökning avgymnasielärares attityder till ämnesövergripandeundervisning

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Sektionen för lärarutbildning (LUT)

    Författare :Emma Folt; [2014]
    Nyckelord :ämnesövergripande undervisning; ämnesintegrering; ämnessamarbete; gymnasieskolan.;

    Sammanfattning : Syftet med examensarbetet är att skapa en förståelse för om och i så fall varför det finns enskillnad mellan styrdokument och praxis gällande ämnesintegrering på gymnasiet, och dettagenom att undersöka gymnasielärares attityder till ämnesintegrering. Att samarbeta mellanämnena är någonting som jag anser förekommer oftare på grundskolan vilket är anledningentill att jag önskade studera huruvida arbetssättet tillämpas på gymnasiet. LÄS MER