Sökning: "Institutionen för företagsekonomi"

Visar resultat 1 - 5 av 599 uppsatser innehållade orden Institutionen för företagsekonomi.

  1. 1. Generation Z - Lojalitetens fiende?

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Caroline Hamilton Henze; Linn Andreasson; Sofia Lind; [2024]
    Nyckelord :Varumärkeslojalitet; Lojalitetsprogram; Generation Z; Engagemang; Trender.; Business and Economics;

    Sammanfattning : Examensarbetets titel: “Generation Z - Lojalitetens fiende?”. En kvalitativ studie om Generation Zs relation till varumärkeslojalitet. Seminariedatum: 2024-01-11 Ämne/Kurs: FEKH29, Företagsekonomi: Examensarbete i marknadsföring på kandidatnivå. LÄS MER

  2. 2. Etiska aspekter rörande användning av AI inom redovisning : En kvalitativ studie om hur redovisningsekonomer ser på etik och användandet av AI

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för management (MAN)

    Författare :Hanna Omhav; Jakob Svärd; Johan Lindblom; [2024]
    Nyckelord :Företagsekonomi; Redovisning; Artificiell Intelligens; Etik; AI; Implementering AI;

    Sammanfattning : Bakgrund: Artificiell intelligens (AI) är ett paraplybegrepp för intelligent teknologi. AI används inom redovisningsområdet, och kommer användas mer i framtiden. En rad etiska frågor har uppkommit i samband med ökat införande av AI i samhället i stort och även inom redovisningsområdet. LÄS MER

  3. 3. Hållbar företagsekonomi : En studie om elevers begreppsbildning av hållbar utveckling

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Institutionen för ämnesdidaktik

    Författare :Maja Boström; [2024]
    Nyckelord :Sustainable development; Conceptual change; Variation theory; Hållbar utveckling; Ämnesdidaktik; Företagsekonomi; Begreppsbildning; Variationsteori;

    Sammanfattning : I denna ämnesdidaktiska studie undersöker jag om elevers förståelse av dels begreppet hållbar utveckling, dels begreppen miljömässig, social och ekonomisk hållbarhet, förändras, hur de förändras och varför, genom undervisning i företagsekonomi, undervisning som i sin tur baseras på variationsteori. Syftet med studien är att bidra med ökad kunskap om vad som påverkar att förståelsen för begreppen förändras när de studeras i ämnet företagsekonomi. LÄS MER

  4. 4. Undervisning under transformation : En studie om hur gymnasielärare i företagsekonomi upplever arbetet med AI

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Institutionen för ämnesdidaktik

    Författare :Susanna Hjertonsson; [2024]
    Nyckelord :Ämnesdidaktik; AI; AIEd; Gymnasieskola; Företagsekonomi;

    Sammanfattning : Den här studiens syfte är att undersöka hur gymnasielärare i företagsekonomi upplever arbetet med AI, vilka möjligheter och utmaningar de identifierar samt vilket stöd de efterfrågar. Studien har genomförts via kvalitativa intervjuer med fem gymnasielärare i företagsekonomi. LÄS MER

  5. 5. Ansvarsförvirringen - Vem bär ansvaret för arbetet med employer branding? : En kvalitativ studie som belyser organisationers ansvarsfördelning i arbetet med employer branding och att attrahera rätt kandidater

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för management (MAN)

    Författare :Agnes Asp; Johanna Müller; [2023]
    Nyckelord :Employer branding; recruitment; division of responsibility; organizational structure; Employer branding; rekrytering; ansvarsfördelning; organisationsstruktur;

    Sammanfattning : Författare: Agnes Asp & Johanna Müller Datum: 2023-05-23 Nivå: Kandidatuppsats, företagsekonomi & organisation, 15 HP Handledare: Annika Schilling Examinator: Mikael Lundgren  Titel: Ansvarsförvirringen - Vem bär ansvaret för arbetet med employer branding? - En kvalitativ studie som belyser organisationers ansvarsfördelning i arbetet med employer branding och att attrahera rätt kandidater. Syfte: Syftet med studien är att bidra med förståelse för hur ansvarsfördelningen görs i organisationer när det kommer till employer branding (EB) och vilken roll fördelningen har i de utmaningar som uppkommer kring att skapa en attraktion hos de rätta kandidaterna för att vilja bli anställda hos en organisation. LÄS MER